تفاوت باد نیتروژن و باد معمولی (اکسیژن) دقیقا برمیگرده به ترکیب مولکولی این دوتا.
هوایی که توی آپاراتیها به لاستیک میزنن، همون هوای معمولی اطرافمونه، ترکیبش تقریبا اینه:
۷۸٪ نیتروژن
۲۱٪ اکسیژن
و بقیه هم گازهای متفرقه مثل CO₂ و بخار آب
ولی وقتی میگن باد نیتروژن، منظور نیتروژن تقریبا خالصه، چیزی حدود ۹۳٪ تا ۹۹٪ خالص!
تفاوت اصلی اینجاست:
مولکول نیتروژن بزرگتر از اکسیژنه پس دیرتر از لاستیک خارج میشه
نیتروژن خاصیت خنثی داره و با فلز یا رطوبت واکنش نمیده پس زنگزدگی یا پوسیدگی رینگ و والف کمتر میشه
نیتروژن رطوبت داخل خودش نداره پس نوسان فشار باد تو گرما و سرما کمتره
اما اکسیژن،
مولکولش کوچیکتره و راحتتر از بافت لاستیک رد میشه
رطوبت هوا همراهشه و نوسان فشار باد تو تغییر دما بیشتره
خاصیت اکسیدکنندگی داره و تو بلندمدت میتونه به رینگ یا والف آسیب بزنه