رفتن به مطلب
مرورگر پیشنهادی آرساکیا گیم مرورگر های تحت موتور کرومیوم می‌باشد، برای دانلود روی مرورگر انتخابی خود کلیک کنید
Google Chrome Microsoft Edge Ungoogled Chromium Brave Opera GX Opera

ارسال‌های توصیه شده

دریچه گاز سیمی یا برقی؟ کدوم بهتره و چرا؟

 

یکی از اجزای کمتر دیده‌شده ولی مهم در عملکرد خودرو، دریچه گازه. این قطعه، وظیفه داره میزان هوای ورودی به موتور رو کنترل کنه. هرچقدر دریچه بیشتر باز بشه، هوای بیشتری وارد میشه و ECU با تزریق سوخت بیشتر، قدرت موتور رو افزایش میده. حالا این کنترل می‌تونه به شکل قدیمی (سیمی) باشه یا به‌صورت مدرن (برقی). توی خودروهای ایرانی، هر دو نوع دریچه گاز وجود داره. ولی تفاوت این دوتا فقط تو مکانیزم باز و بسته شدنشون نیست؛ بلکه روی رانندگی، مصرف سوخت، استهلاک، تعمیرات و حتی ایمنی تأثیر مستقیم می‌ذارن.

 

🔶دریچه گاز سیمی:

 

توی این مدل، یه کابل فلزی مستقیماً از پدال گاز میره تا دریچه گاز روی موتور. هر چی پدال رو بیشتر فشار بدی، کابل کشیده میشه و دریچه مکانیکی باز میشه. یعنی ارتباط مستقیم و بی‌واسطه بین پای راننده و موتور وجود داره.

مزیت اصلی این مدل، پاسخ سریع و بدون تأخیره. برای ماشین‌بازهایی که دوست دارن کنترل کامل زیر پاشون باشه، این یه نکته مثبته. همچنین چون مکانیزمش ساده‌ست، تعمیر و نگهداریش هم راحت‌تره. اگه سیم پاره بشه، با یه هزینه‌ی کم قابل تعویضه.

 

اما ایراداتی هم داره. مثلاً چون سیستم کنترلی نداره، نمی‌تونه با سیستم‌هایی مثل کروز کنترل، ESP یا سیستم‌های رانندگی هوشمند هماهنگ بشه. علاوه بر این، به‌مرور زمان کابل ممکنه سفت بشه یا لق بزنه که باعث تغییر رفتار گاز خوردن ماشین میشه.

 

🔶دریچه گاز برقی:

 

تو این مدل، دیگه سیمی بین پدال و دریچه وجود نداره. وقتی پاتو روی گاز فشار می‌دی، یه سنسور (Throttle Position Sensor یا Pedal Position Sensor) موقعیت پدال رو تشخیص میده و اطلاعاتش رو به ECU می‌فرسته. بعد ECU با توجه به شرایطی مثل دمای موتور، وضعیت کولر، دنده، دور موتور و حتی شیب مسیر، تصمیم می‌گیره که چقدر دریچه باز بشه.

 

مزیت این مدل، نرم‌تر شدن رانندگی و مصرف سوخت بهینه‌تره. چون ECU می‌تونه دقیق‌تر تنظیم کنه که چه زمانی و چقدر هوا وارد موتور بشه. همچنین این سیستم لازمه‌ی آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، کنترل کشش، حالت رانندگی (اکو، اسپرت)، و سیستم کنترل پایداریه.

 

ولی خب، پیچیدگی‌اش هم دردسر داره. خرابی‌هایی مثل از کار افتادن سنسور پدال، گیر کردن موتور الکتریکی دریچه یا اختلال در ECU می‌تونن باعث بشن ماشین یا درست گاز نخوره، یا اصلاً روشن نشه. خرج تعمیرش هم معمولاً بیشتره و بعضی وقتا نیاز به دیاگ و ریست ECU داره.

 

باتشکر از تیم خوب arsacia 🌇

قطعا دریچه گاز سیمی چون:

بلافاصله واکنش مشخص میشه و مثل برقی با تاخیر نیست که دریچه برقی بشینه فکر کنه اها الان وقتشه😉

 

    c7e508_25Picsart-25-07-08-19-48-57-328.p                            

16 ساعت قبل، Darvish گفته است:

قطعا دریچه گاز سیمی چون:

بلافاصله واکنش مشخص میشه و مثل برقی با تاخیر نیست که دریچه برقی بشینه فکر کنه اها الان وقتشه😉

 

👌

:My AccounT

 

Icedragon.png

109306_25IMG-20250706-182508-030.jpg

                                                                 

 

دریچه برقی بعد از چند ثانیه باز میشود. 

دریچه سیمی بلافاصله با پدال گاز باز میشود. 

  • 2 هفته بعد...
در ۱۴۰۴/۳/۲۳ در 21:13، Darvish گفته است:

قطعا دریچه گاز سیمی چون:

بلافاصله واکنش مشخص میشه و مثل برقی با تاخیر نیست که دریچه برقی بشینه فکر کنه اها الان وقتشه😉

 

قطعا برای شتاب، قدرت، سرعت سیمی بهتره.

اما!

برقی استحلاک کمتری نسبت به سیمی داره و چون با سیستم مغز ماشین)ecu( متصله ، با فرمان ecu نسبت به شیب ، دما ، و مقدار گاز دادن دریچه باز میشه و به طور برقی هست.

 

من با شما موافقم👍

سیمی بهتره و بلافاصله باز میشه ولی برقی کمی دیر واکنش نشون میده

در ۱۴۰۴/۳/۲۲ در 23:54، maniqurtz گفته است:

دریچه گاز سیمی یا برقی؟ کدوم بهتره و چرا؟

 

یکی از اجزای کمتر دیده‌شده ولی مهم در عملکرد خودرو، دریچه گازه. این قطعه، وظیفه داره میزان هوای ورودی به موتور رو کنترل کنه. هرچقدر دریچه بیشتر باز بشه، هوای بیشتری وارد میشه و ECU با تزریق سوخت بیشتر، قدرت موتور رو افزایش میده. حالا این کنترل می‌تونه به شکل قدیمی (سیمی) باشه یا به‌صورت مدرن (برقی). توی خودروهای ایرانی، هر دو نوع دریچه گاز وجود داره. ولی تفاوت این دوتا فقط تو مکانیزم باز و بسته شدنشون نیست؛ بلکه روی رانندگی، مصرف سوخت، استهلاک، تعمیرات و حتی ایمنی تأثیر مستقیم می‌ذارن.

 

🔶دریچه گاز سیمی:

 

توی این مدل، یه کابل فلزی مستقیماً از پدال گاز میره تا دریچه گاز روی موتور. هر چی پدال رو بیشتر فشار بدی، کابل کشیده میشه و دریچه مکانیکی باز میشه. یعنی ارتباط مستقیم و بی‌واسطه بین پای راننده و موتور وجود داره.

مزیت اصلی این مدل، پاسخ سریع و بدون تأخیره. برای ماشین‌بازهایی که دوست دارن کنترل کامل زیر پاشون باشه، این یه نکته مثبته. همچنین چون مکانیزمش ساده‌ست، تعمیر و نگهداریش هم راحت‌تره. اگه سیم پاره بشه، با یه هزینه‌ی کم قابل تعویضه.

 

اما ایراداتی هم داره. مثلاً چون سیستم کنترلی نداره، نمی‌تونه با سیستم‌هایی مثل کروز کنترل، ESP یا سیستم‌های رانندگی هوشمند هماهنگ بشه. علاوه بر این، به‌مرور زمان کابل ممکنه سفت بشه یا لق بزنه که باعث تغییر رفتار گاز خوردن ماشین میشه.

 

🔶دریچه گاز برقی:

 

تو این مدل، دیگه سیمی بین پدال و دریچه وجود نداره. وقتی پاتو روی گاز فشار می‌دی، یه سنسور (Throttle Position Sensor یا Pedal Position Sensor) موقعیت پدال رو تشخیص میده و اطلاعاتش رو به ECU می‌فرسته. بعد ECU با توجه به شرایطی مثل دمای موتور، وضعیت کولر، دنده، دور موتور و حتی شیب مسیر، تصمیم می‌گیره که چقدر دریچه باز بشه.

 

مزیت این مدل، نرم‌تر شدن رانندگی و مصرف سوخت بهینه‌تره. چون ECU می‌تونه دقیق‌تر تنظیم کنه که چه زمانی و چقدر هوا وارد موتور بشه. همچنین این سیستم لازمه‌ی آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، کنترل کشش، حالت رانندگی (اکو، اسپرت)، و سیستم کنترل پایداریه.

 

ولی خب، پیچیدگی‌اش هم دردسر داره. خرابی‌هایی مثل از کار افتادن سنسور پدال، گیر کردن موتور الکتریکی دریچه یا اختلال در ECU می‌تونن باعث بشن ماشین یا درست گاز نخوره، یا اصلاً روشن نشه. خرج تعمیرش هم معمولاً بیشتره و بعضی وقتا نیاز به دیاگ و ریست ECU داره.

 

باتشکر از تیم خوب arsacia 🌇

گاز سیمی تاخیر نداره مثل برقی

دلیلش هم اینه که الان به عنوان مثال روی پژو ۴۰۵ SLX مدل ۹۸ به پایین گاز ها سیمی بود مث مدل های ۱۳۹۶ که بهترین مونتاژ هارو داشتن.

وقتی رسید به ۱۳۹۹ کلا برقی شد  گاز و تاخیر های کوتاهی داشت.

لازم به ذکر هست که الان اکثر خودروهای ایرانی و همچنین خودروهای اروپایی دارن از دریچه گاز برقی استفاده میکنن و اون سیمی رو کنار گذاشتن (مشکلات خودشو داشت )

برقی هم بخاطر تاخیری که داره (مخصوصا توی خودرو های ایرانی مث دنا پلاس توربو شارژ تارا و...) کلا یه جوری بدی توی دل ما ایرانیا ایجاد کرد اما خودرو های چینی از جمله ماشینهای مختلفشون (لاماری ایما بهمن رسپکت  تیگو ۸ پرو و...) بهتر روش کار میکنن مخصوصا روی فرمان برقی .

اما دریچه گاز برقی مصرف بنزین رو میاره پایین مثلا اگر ماشین با سیمی صدی ۱۲ میسوزونه برقی کاری می‌کنه صدی ۱۰ بسوزونه .

 

تشکر بابت تمامی اطلاعاتتون.

شامگاه خوش.

ویرایش شده توسط VamPa

      fc3626_25IMG-20250626-151215-363.jpg

     أمة إيران أمة الشهادة والمقاومة ضد الصهيوني        

همونطور که میدونید دریچه گاز برقی خب جدیدا اومده صد در صد پیشرفته تر هست وگرنه جایگزین نمیشد. 

اینی که اومدن دریچه گاز برقی گذاشتن رو ماشین چه در ایران چه در کشور های دیگه حتما دلیلی برای پیشرفت صنعت خودرو داشته وگرنه کسی ازش استفاده نمیکرد.

حالا چرا بیشتر ایرانی ها میگن دریچه گاز سیمی خوبه؟!

جواب کوتاهی داره

همونطور که تو خیابون ها میبینید یکی پشتتون نور بالا بزنه میخایید گازو بگیرید و کل بندازید یا اینکه کلا ایرانی ها تو رانندگی جوری ان که همش دنبال سرعت و شتاب هستن و رانندگی شهری براشون معنی نداره 😂😂

که خب اتفاقا عادت خوبی هم هست حال میده!!!

ولی خب صنعت خودرو که داره از دریچه گاز برقی استفاده میکنه حتما اونو برای یک رانندگی استاندارد و شهری گذاشته نه برای کل کل و گاز گاز کردن😁

حالا در کل چون ماهم ایرانی هستیم و رگ سرعت رفتن تو خون ماست 

من هم با دریچه گاز سیمی موافقم👍

                                💥𝗠𝘆 𝗔𝗰𝗰𝗼𝘂𝗻𝘁💥       

AghaAzhdar.png

           

                                  🫂My Brother🫂 

iLoRenZo.png

برقی تاخیر داره، حال نمیده که

.ٖؒ﷽‌══════════════════════════════
 .--ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ--.   
یک روز ؋ـرا مے رسـב کـہ بـہ خاطر نکشتن هر یک یهوבے اورا نـ؋ـرین میکنیم....
  .--ღஐƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒஐღ--.

                                                       (/_\)                                                   

                                                       (•.•)                                             Raskovism.png   

𝓝𝓾𝓶𝓫𝓮𝓻 𝓸𝓷𝓮 𝓯𝓪𝓶𝓲𝓵𝔂

12 ساعت قبل، VamPa گفته است:

گاز سیمی تاخیر نداره مثل برقی

دلیلش هم اینه که الان به عنوان مثال روی پژو ۴۰۵ SLX مدل ۹۸ به پایین گاز ها سیمی بود مث مدل های ۱۳۹۶ که بهترین مونتاژ هارو داشتن.

وقتی رسید به ۱۳۹۹ کلا برقی شد  گاز و تاخیر های کوتاهی داشت.

لازم به ذکر هست که الان اکثر خودروهای ایرانی و همچنین خودروهای اروپایی دارن از دریچه گاز برقی استفاده میکنن و اون سیمی رو کنار گذاشتن (مشکلات خودشو داشت )

برقی هم بخاطر تاخیری که داره (مخصوصا توی خودرو های ایرانی مث دنا پلاس توربو شارژ تارا و...) کلا یه جوری بدی توی دل ما ایرانیا ایجاد کرد اما خودرو های چینی از جمله ماشینهای مختلفشون (لاماری ایما بهمن رسپکت  تیگو ۸ پرو و...) بهتر روش کار میکنن مخصوصا روی فرمان برقی .

اما دریچه گاز برقی مصرف بنزین رو میاره پایین مثلا اگر ماشین با سیمی صدی ۱۲ میسوزونه برقی کاری می‌کنه صدی ۱۰ بسوزونه .

 

تشکر بابت تمامی اطلاعاتتون.

شامگاه خوش.

دقیقا به همینگونه میباشد

ممنون بابت تظرتون🔥

خب داش معلومه دیگه 

واسه سرعت و شتاب بیشتر دریچه گاز سیمی 

چون خودت به اندازه دلخواهت سریع میتونی تغییرش بدی و خودکار نیست که دیلی داشته باشه ولی در عوضش استهلاکش بیشتره

دریچه گاز برقی هم که معلومه دیگه 

فایدش کم استهلاک بودنش هست که بیشتر به ماشین های غیر اسپرت و حالت ماشین های شهری یا لاکچری و اینجور چیزاس که ربطی به شتاب بالا ندارن

b7b805_25064d2de67f46f15b07a411e5a2ec422

به طور کلی بخوام بگم بسته به استفاده فرد داره، افرادی که جوون تر هستن و دنبال کل کل کردن و دور بالا و شتاب و اصولا گاز دادن هستن دریچه سیمی بهتره! چون تاخیری هم نداره بلا فاصله پس از فشار دادن پدال گاز دریچه باز شده و ماشین به اصطلاح غرش میکنه و با یه پورت پولیش دریچه گاز یه صدای بسیار جذاب میشه گرفت 

اما برای افراد مسن تر و خانوادگی تر ، گاز برقی بهتره چون هم از کروز کنترل برخورداره که میتونه بهشون تو جاده خیلی کمک کنه

حالا هستن دوستانی که میگن چرا دریچه برقی از سیمی ارزونتره؟ تنها دلیلش دلالین محترم هستن که بازار رو دست گرفتن،

عده ای هستن که حالا خودروی دریچه برقی خریداری میکنن و سعی میکنن با فایل ریمپ اون تاخیر رو از بین ببرن، تا حدی امکان پذیره اما هیچوقت عملکردش مثل دریچه سیمی نمیشه و در کل دریچه سیمی استهلاک کمتری هم داره.

  !Be like the ocean Calm  but deep

SatheYeK.png

Ashkan

نظری در این رابطه ندارم

                                                                                              𝑺𝒐𝒎𝒆𝒕𝒊𝒎𝒆𝒔 𝑖𝑡 𝑝𝑎𝑠𝑠𝑒𝑠 𝑣𝑒𝑟𝑦 𝑯𝒂𝒓𝒅 𝑏𝑢𝑡 𝑖𝑡 𝑝𝑎𝑠𝑠𝑒𝑠                                                               

                                                                                                             

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید.
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...