رفتن به مطلب
مرورگر پیشنهادی آرساکیا گیم مرورگر های تحت موتور کرومیوم می‌باشد، برای دانلود روی مرورگر انتخابی خود کلیک کنید
Google Chrome Microsoft Edge Ungoogled Chromium Brave Opera GX Opera

ارسال‌های توصیه شده

دریچه گاز سیمی یا برقی؟ کدوم بهتره و چرا؟

 

یکی از اجزای کمتر دیده‌شده ولی مهم در عملکرد خودرو، دریچه گازه. این قطعه، وظیفه داره میزان هوای ورودی به موتور رو کنترل کنه. هرچقدر دریچه بیشتر باز بشه، هوای بیشتری وارد میشه و ECU با تزریق سوخت بیشتر، قدرت موتور رو افزایش میده. حالا این کنترل می‌تونه به شکل قدیمی (سیمی) باشه یا به‌صورت مدرن (برقی). توی خودروهای ایرانی، هر دو نوع دریچه گاز وجود داره. ولی تفاوت این دوتا فقط تو مکانیزم باز و بسته شدنشون نیست؛ بلکه روی رانندگی، مصرف سوخت، استهلاک، تعمیرات و حتی ایمنی تأثیر مستقیم می‌ذارن.

 

🔶دریچه گاز سیمی:

 

توی این مدل، یه کابل فلزی مستقیماً از پدال گاز میره تا دریچه گاز روی موتور. هر چی پدال رو بیشتر فشار بدی، کابل کشیده میشه و دریچه مکانیکی باز میشه. یعنی ارتباط مستقیم و بی‌واسطه بین پای راننده و موتور وجود داره.

مزیت اصلی این مدل، پاسخ سریع و بدون تأخیره. برای ماشین‌بازهایی که دوست دارن کنترل کامل زیر پاشون باشه، این یه نکته مثبته. همچنین چون مکانیزمش ساده‌ست، تعمیر و نگهداریش هم راحت‌تره. اگه سیم پاره بشه، با یه هزینه‌ی کم قابل تعویضه.

 

اما ایراداتی هم داره. مثلاً چون سیستم کنترلی نداره، نمی‌تونه با سیستم‌هایی مثل کروز کنترل، ESP یا سیستم‌های رانندگی هوشمند هماهنگ بشه. علاوه بر این، به‌مرور زمان کابل ممکنه سفت بشه یا لق بزنه که باعث تغییر رفتار گاز خوردن ماشین میشه.

 

🔶دریچه گاز برقی:

 

تو این مدل، دیگه سیمی بین پدال و دریچه وجود نداره. وقتی پاتو روی گاز فشار می‌دی، یه سنسور (Throttle Position Sensor یا Pedal Position Sensor) موقعیت پدال رو تشخیص میده و اطلاعاتش رو به ECU می‌فرسته. بعد ECU با توجه به شرایطی مثل دمای موتور، وضعیت کولر، دنده، دور موتور و حتی شیب مسیر، تصمیم می‌گیره که چقدر دریچه باز بشه.

 

مزیت این مدل، نرم‌تر شدن رانندگی و مصرف سوخت بهینه‌تره. چون ECU می‌تونه دقیق‌تر تنظیم کنه که چه زمانی و چقدر هوا وارد موتور بشه. همچنین این سیستم لازمه‌ی آپشن‌هایی مثل کروز کنترل، کنترل کشش، حالت رانندگی (اکو، اسپرت)، و سیستم کنترل پایداریه.

 

ولی خب، پیچیدگی‌اش هم دردسر داره. خرابی‌هایی مثل از کار افتادن سنسور پدال، گیر کردن موتور الکتریکی دریچه یا اختلال در ECU می‌تونن باعث بشن ماشین یا درست گاز نخوره، یا اصلاً روشن نشه. خرج تعمیرش هم معمولاً بیشتره و بعضی وقتا نیاز به دیاگ و ریست ECU داره.

 

باتشکر از تیم خوب arsacia 🌇

قطعا دریچه گاز سیمی چون:

بلافاصله واکنش مشخص میشه و مثل برقی با تاخیر نیست که دریچه برقی بشینه فکر کنه اها الان وقتشه😉

 

          95f713_25Picsart-25-06-13-20-59-10-349.p

 

                       ChemicalCreep

16 ساعت قبل، Darvish گفته است:

قطعا دریچه گاز سیمی چون:

بلافاصله واکنش مشخص میشه و مثل برقی با تاخیر نیست که دریچه برقی بشینه فکر کنه اها الان وقتشه😉

 

👌

:My Account

 

 

 

 

Icedragon.png

دریچه برقی بعد از چند ثانیه باز میشود. 

دریچه سیمی بلافاصله با پدال گاز باز میشود. 

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید.
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...