رفتن به مطلب
مرورگر پیشنهادی آرساکیا گیم مرورگر های تحت موتور کرومیوم می‌باشد، برای دانلود روی مرورگر انتخابی خود کلیک کنید
Google Chrome Microsoft Edge Ungoogled Chromium Brave Opera GX Opera

دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک


Brutalest

ارسال‌های توصیه شده

با سلام خدمت تمامی دوستان و علاقه مندان به ماشین 
با بررسی بالا ترین رده از ماشین های ایرانخودرو در خدمت شما هستیم یعنی: "دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک"

قبل از اینکه شروع کنیم با واکنش هایی که اون پایین نشون میدین (لایک...) به من دلگرمی بدین که بررسی های بیشتری بزارم در اینده

 

با بررسی اجمالی شروع میکنیم:

با حضور پلتفرم‌های جدید و عرضه خودروهایی مثل دنا و شاهین، جان تازه‌ای در رگ‌های صنعت خودروسازی کشور جاری شده اما هنوز هم پلتفرم‌های قدیمی و از رده خارج که در واقع نوادگان پژو 405 و پراید محسوب می‌شوند سهم گسترده‌ای از بازار را زیر سلطه دارند و هر از گاه نسخه جدیدی از آنها با اصلاحات جزئی و کلی در سبد فروش دو غول خودروساز وطنی قرار می‌گیرد. دنا هم یکی از همین خودروهاست که در واقع نمونه فیس‌لیفت سمند محسوب می‌شود و پس از ارتقاء ظاهری در مدل پلاس، دست‌خوش تغییرات فنی نیز شده و با اضافه شدن توربو و پس از آن گیربکس اتوماتیک توانسته خودش را روی بورس نگاه دارد. در ابتدای عرضه نسخه اتوماتیک دنا پلاس، شاهد قیمت‌گذاری عجیب غریب این خودرو در بازار آزاد بودیم اما پس از مدت کوتاهی قیمت‌ها اندکی تعدیل شدند و این قضیه در کنار افزایش قیمت سایر رقبا، خرید فرزند جدید ایران‌خودرو را توجیه‌پذیر کرد. حالا این محصول به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک (البته نه ارزان‎‌ترین گزینه موجود) مورد توجه طیف گسترده‌ای از مشتریان قرار دارد و بسیاری افراد از روی علاقه یا شاید هم اجبار به آن روی خوش نشان داده‌اند.

 

نوبت میرسه به بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک:

دناپلاس توربو اتوماتیک کامل‌ترین خودرویی است که روی پلتفرم پژو 405 توسعه یافته. این سدان خانوادگی به نوعی ویترین تمامی دستاوردهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ یعنی هم از پیشرانه ملی EF7 (آن هم از نوع توربو اصلاح‌شده) برخوردار است و هم با آپشن‌های کامل مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های برقی و از همه مهم‌تر گیربکس اتوماتیک به نسل‌های گذشته خود فخر میفروشد. اما تمامی اینها دلیل نمی‌شوند که این محصول را یک خودرو بی‌نقص و ایده‌آل بدانیم. مثلاً در بحث طراحی، فاصله زیادی میان دنا با تولیدات روز جهان ایجاد شده، پلتفرم کلی و ایمنی ماشین هم وضعیت جالبی ندارند و کمبود ESP و مشکلات ارگونومی موجود برای خودروسازی پرسابقه ما مایوس‌کننده به نظر میرسند.
 

داخل کابین این خودرو:

همان‌طور که گفتیم دناپلاس توربو روی پلتفرم سمند یا بهتر است بگوئیم پژو 405 توسعه یافته و از این رو فریم کلی اتاق و صندوق عقب ماشین، مشابه همان محصولات قدیمی است؛ با این تفاوت که بدلیل حجیم شدن داشبورد و ضخامت بیشتر سقف (برای جایگذاری سانروف) فضای داخلی مقداری تنگ‌تر شده و از نظر جای پا و سر محدودیت‌ها اندکی افزایش یافته‌ است. با این حال یک خانواده 4 نفره (با قد متوسط) می‌توانند از فضای داخلی دنا ابراز رضایت کنند و صندوق عقب ماشین هم محفظه کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را در اختیارشان قرار خواهد داد.
از نظر طراحی هم اوضاع کلی قابل قبول است و خطوط زیبا و هماهنگ داخلی با غریبلک فرمان تقریباً خوش‌دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان هدیه می‌کنند. البته در این بین مشکلاتی مثل تکراری شدن دیزان داخلی، برخی ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین میتوانند حس خوب شما را مقداری خدشه‌دار کنند. مثلاً کلیدهای کنترلی صندلی‌های برقی ماشین فقط در حالت باز بودن سویچ عمل می‌کنند و نکته بدتر اینکه این کلیدها در هنگام بسته بودن درب‌ها به سختی در دسترس قرار می‌گیرند! در واقع برای تنظیم راحت صندلی‌ها، باید ماشین روشن و درب‌ها باز باشند که در نوع حالت عجیبی است که نکته ایی منفی به شمار میرود!


طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک:
میتوان گفت که دنا نسخه فیس لیفت شده ی سمند است که در این نسخه ( پلاس ) به نقطه اوج تفاوت و ارتقا میرسد. البته پیشرفت‌های چهره دنا با اینکه محسوس و تاثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه گرد و غبار کهنگی به چشم میخورد. متاسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه میشوند. چراغ‌های درشت جلو و زوایای تند و تیز و تا حدودی ناموزون سپر، ظاهر ماشین را از متدهای طراحی روز دور نگاه داشته‌اند و برخی ایرادات مونتاژی مثل درز بزرگ میان درب موتور با جلوپنجره، اقتصادی بودن ماشین را لو داده. با این حال باید اعتراف کرد که دناپلاس جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. بخصوص که بازار کشور ما محدود است و در این رده قیمتی رقیب قدر و خوش‌قیافه‌ای نداریم تا نقطه‌ضعف‌های دنا را به رخش بکشاند.ظاهر خشن دنا با این جلوپنجره اسپرت و خطوط جسورانه بدنه، حس قدرت را به بیننده منتقل می‌کند و چهره عصبی ماشین با سلیقه خاص ایرانی‌ها هماهنگی کامل دارد. در نسخه توربو رینگ‌ها هم یک سایز بزرگ‌تر شده‌اند و با کاهش فضای خالی داخل گلیرها، هارمونی نیم‌رخ ماشین را بهبود بخشیده‌اند. البته در قسمت انتهایی شاید طرحی ناهماهنگ با دماغه هستیم اما گرافیک زیبای چراغ‌ها باعث شده که این قسمت (بخصوص در شب) جلوه مناسبی داشته باشد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان ظاهر دنا پلاس را زیباتر از سایر اعضا خانواده سمند توصیف نمود اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به سطح ایده‌آل، راه درازی در پیش است.

مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک:
زیر کاپوت دنا پلاس توربوشارژر با همان پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 TC که قبلاً روی سورن توربو دیده بودیم مواجه می‌شویم. فقط در برخی قسمت‌ها (نظیر سیستم خنک‌کننده توربو) اصلاحاتی صورت گرفته تا نقطه ضعف‌های نسخه اولیه کمرنگ‌تر شود و اتومبیل از نظر استهلاک و عدم افت عملکرد، شرایط بهتری داشته باشد. اما روی کاغذ اعداد و ارقام مشابه همان سورن توربو است، یعنی در دور 5500 به حداکثر قدرت 150 اسب بخار میرسیم و از دور 2200 الی 4800 چیزی در حدود 215 نیوتن‌متر گشتاور در اختیارمان قرار می‌گیرد. با اضافه شدن توربو سایز رینگ‌ها هم یک شماره بزرگ‌تر شده تا جدا از بحث زیبایی روی انتقال گشتاور ایمن‌تر و پایداری ماشین تاثیر بگذارد.اما مهم‌ترین تفاوت در بحث سیستم انتقال قدرت است. جایی که یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جایگزین مدل 5 سرعته دستی قدیمی شده تا رانندگی با این خودرو وطنی ساده‌تر از قبل گردد. البته دنا پلاس اتوماتیک هم مشابه تمامی خودروهای اقتصادی اتومات، مقداری افت عملکرد را تجربه کرده و با شتاب حدود 1 ثانیه ضعیف‌تر از نسخه دنده‌ای، مصرف سوخت بیشتری هم خواهد داشت. تمامی این موارد به پرت انرژی موجود در سیستم مبدل گشتاور و حدود 38 کیلوگرم وزن بالاتر این ماشین (نسبت به نسخه منوال) مربوط میشوند. با این حال عملکرد کلی دنا اتوماتیک راضی‌کننده است و بخصوص در شتاب ثانویه و حداکثر سرعت تفاوت خاصی میان مدل دستی با اتومات دیده نمی‌شود. تعویض دنده‌ها نیز نرم و روان صورت می‌گیرد و مشکل تقه‌زدن برخی رقبا یا تاخیرهای انواع CVT اینجا دیده نمیشوند.
ترمزهای چهارچرخ دیسکی ماشین هم در حالت عادی عملکرد قابل قبولی دارند اما بهنگام شتاب‌گیری مقداری ضعیف عمل می‌کنند و در این شرایط باید با احتیاط بیشتر عمل نمود. متاسفانه این محصول هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تجهیز نشده و از این رو داخل پیچ‌های تند مقداری ضعیف عمل می‌کند، هرچند در صورت رعایت سرعت مجاز، کنترل خودرو به این راحتی‌ها از دست خارج نخواهد شد. نکته بعدی برقی شدن فرمان خودرو است. این مورد جدا از برداشتن بار از روی موتور، به سهولت رانندگی در شهر نیز منجر شده اما متاسفانه در سرعت‌های بالاتر میزان سفت شدن فرمان کافی نیست و این مورد سطح تسلط راننده را مقداری کاهش خواهد داد.

رانندگی:

بدون شک تجربه رانندگی با بهترین ماشین ایرانی می تواند بسیار لذت بخش باشد؛ دنا پلاس توربو اتوماتیک دارای جعبه دنده اتوماتیک است و نیازی به عوض کردن دنده نیست و همین امر موجب راحتی حال رانندگان خواهد بود.

همچنین فرمان برقی این خودرو نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در راحتی حال راننده بگذارد و باعث شود تا راننده کاملا مطابق میل خود رانندگی کند و از نظر قرار گیری فرمان، به مشکل بر نخورد.

در دور موتور های بالا شما به خوبی می تواند توربو شارژ بودن این خودرو را مشاهده کنید و از این قابلیت نهایت استفاده را ببرید.

بدون شک رانندگی در لاکچری ترین خودروی ایرانی می تواند حس بسیار خوبی به شما القا کند و بدون شک برای شما یک تجربه رانندگی مطلوب را به ارمغان بیاورد.

 

حالا مشخصات فنی:

 

موتور4 سیلندر 16 سوپاپه

 

حجم: موتور1645 سی سی

 

تنفس: موتورتوربوشارژ

 

انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو

 

حداکثر قدرت: 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

 

حداکثر گشتاور: 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه

 

جعبه دنده: 6 سرعته خودکار

 

شتاب 0 تا 100: 11 ثانیه

 

حداکثر سرعت: 205 کیلومتر در ساعت

 

وزن1262 کیلوگرم

 

اندازه (میلی متر): 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع

 

فاصله بین دو محور: 2671 میلی متر

مصرف سوخت:
مصرف سوخت داخل شهر: بین 8.1 تا 9.2 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر: بین 6.2 الی 6.9 در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی: تقریبا 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
حجم باک خودرو: 60 لیتر
استاندارد الایندگی: یورو 4

امکانات و تجهیزات دنا پلاس توربو اتوماتیک:
دنا پلاس ساده در ابتدا با آپشن‌های بسیار خوبی به بازار عرضه شد تا جایی که تصور می‌کردیم در نسخه توربو و بعد از آن توربو اتوماتیک، سطح امکانات بسیار فراتر برود و به خودروهای روز جهانی برسد؛ اما متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که ایران‌خودرو آپشن‌های مدل‌های ارزان‌تر را کاهش داد تا پرچمدار دنا یعنی نسخه توربو اتومات لوکس‌تر به چشم آید! مثلاً سانروف و ایربگ‌های جانبی که زمانی حتی روی مدل غیر توربو هم نصب شده بودند اکنون بصورت استاندارد فقط در نسخه اتوماتیک ارائه می‌شوند و مابقی محصولات باید به شکل سفارشی از این آیتم‌ها بهره برند. در هر صورت دناپلاس توربو اتوماتیک از تجهیزات جانبی قابل قبولی نظیر: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بهمراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً 4 عدد)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی و روکش چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، سیستم مالتی‌مدیا با امکان برقراری ارتباط با موبایل، دوربین دنده عقب و رهیاب ماهواره‌ای، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ خوش‌آمدگویی و مشایعت، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، شیشه‌های برقی، ایموبلایزر، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، صندلی‌های جلو برقی با قابلیت تنظیم در 8 جهت، سان‌روف برقی و کروز کنترل برخوردار است که با توجه به رده قیمتی امکانات خوبی محسوب می‌شوند. فقط ای کاش هرچه زودتر نسبت به نصب آپشن نه چندان گران ESP نیز اقدام گردد تا سطح ایمنی دنا نیز همچون سایر قسمت‌ها ارتقاء بیشتری یابد.

امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک:
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی - 4 عدد کیسه هوا - دارای مانیتور مولتی مدیا تصویری لمسی با GPS و بلوتوث - بلندگو های جلو و عقب - فرمون هیدرولیک با روکش چرمی مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث و کروز کنترل - چراغ جلو و عقب جديد - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان -آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد - تنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي - شيشه‏ هاي سولار(ضد اشعه مضرUV) - تريم تك رنگ (مشكي) - تنظيم اتوماتيك - كانال تهويه براي سرنشينان عقب -چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغ‏هاي سقفي جلو و عقب - چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن - تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل - طرح جديد آينه‏هاي جانبي - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - قطعات دكوراتيو طرح چوب - دستگيره هاي درب ها به رنگ كروم - نوار كرومي دور شيشه درب ها - تودوزي مخمل - كف پوش موكتي با نوار قرمز رنگ و آرم توربو - دسته دنده طرح جديد با گردگير با دوخت قرمز - سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز - دوربين ديد عقب - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع - سان روف - كروز كنترل - ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) - سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك - نمايشگر دماي محيط - آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - جا عينكي - تغيير استايل جانبي خودرو(درب‌ها به همراه شيشه لچكي عقب - دستگيره‌ها - گلگيرها و آينه‏هاي جانبي) - بازكن قفل در صندوق عقب از داخل - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين

قیمت روز ( 4 دی ) :
قیمت کارخانه 393,956,000
قیمت بازار: 515,000,000
( این قیمت ها ممکنه دقیق نباشه، با سرچ گوگل به دست اومدن این اعداد و ارقام)

مزایا و معایب:
+ امکانات جانبی مناسب، دسترسی به شبکه خدماتی گسترده و قطعات یدکی فراوان، توانایی‌های حرکتی قابل قبول، عمکلرد نرم و روان گیربکس اتوماتیک
-- قدیمی بودن پلتفرم، ایمنی نامشخص، استهلاک بالاتر از نسخه‌های تنفس‌طبیعی، ظاهر تکراری، فضای داخلی مقداری کوچک‌تر از سمند و قیمت نا مناسب

تصاویری از ظاهر این خودرو:
52527_dena-plus-turbo-auto-22_s334.jpgdena-plus-night_iyn.jpg%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%1654871_j3bp.jpg


جمع بندی:
بدون شک رانندگی با ماشینی که بهترین ماشین ایران لقب گرفته میتونه لذت بخش باشه، با نکات مثبت و منفی که در بالا اشاره کردم میشه گفت که قطعا نسبت به دیگر ماشین ها داخلی کمی سر تر هست اما ایراداتی هم به تجربه ی رانندگی با این ماشین وارده.
به هر حال اگر شما خانواده ای 4 نفره ای باشین و دنبال ماشینی هستین که تو رنج قیمتی بین چهارصد تا پونصد میلیونباشه، این ماشین میتونه یکی از گزینه های روی میز باشه، با اپشن های که ارائه شده و با مزایا و معایبی که عرض شد خودتون میتونید یک جمع بندی نسبی داشته باشید. (البته که قیمت این خودرو کمی (کمی که چه عرض کنم) بالا هست).

در نهایت هم عرض کنم که این بررسی رو بر اساس چندین بررسی ای که در جاهای مختلفی خونده و دیده بودم نوشتم ( سایت ها، ویدیو ها و...).
+موفق باشید

     Federal Bureau of Investigations

Brutalest.png

 

 

 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در 25 دقیقه قبل، Brutalest گفته است:

با سلام خدمت تمامی دوستان و علاقه مندان به ماشین 
با بررسی بالا ترین رده از ماشین های ایرانخودرو در خدمت شما هستیم یعنی: "دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک"

قبل از اینکه شروع کنیم با واکنش هایی که اون پایین نشون میدین (لایک...) به من دلگرمی بدین که بررسی های بیشتری بزارم در اینده

 

با بررسی اجمالی شروع میکنیم:

با حضور پلتفرم‌های جدید و عرضه خودروهایی مثل دنا و شاهین، جان تازه‌ای در رگ‌های صنعت خودروسازی کشور جاری شده اما هنوز هم پلتفرم‌های قدیمی و از رده خارج که در واقع نوادگان پژو 405 و پراید محسوب می‌شوند سهم گسترده‌ای از بازار را زیر سلطه دارند و هر از گاه نسخه جدیدی از آنها با اصلاحات جزئی و کلی در سبد فروش دو غول خودروساز وطنی قرار می‌گیرد. دنا هم یکی از همین خودروهاست که در واقع نمونه فیس‌لیفت سمند محسوب می‌شود و پس از ارتقاء ظاهری در مدل پلاس، دست‌خوش تغییرات فنی نیز شده و با اضافه شدن توربو و پس از آن گیربکس اتوماتیک توانسته خودش را روی بورس نگاه دارد. در ابتدای عرضه نسخه اتوماتیک دنا پلاس، شاهد قیمت‌گذاری عجیب غریب این خودرو در بازار آزاد بودیم اما پس از مدت کوتاهی قیمت‌ها اندکی تعدیل شدند و این قضیه در کنار افزایش قیمت سایر رقبا، خرید فرزند جدید ایران‌خودرو را توجیه‌پذیر کرد. حالا این محصول به عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک (البته نه ارزان‎‌ترین گزینه موجود) مورد توجه طیف گسترده‌ای از مشتریان قرار دارد و بسیاری افراد از روی علاقه یا شاید هم اجبار به آن روی خوش نشان داده‌اند.

 

نوبت میرسه به بررسی دنا پلاس توربو اتوماتیک:

دناپلاس توربو اتوماتیک کامل‌ترین خودرویی است که روی پلتفرم پژو 405 توسعه یافته. این سدان خانوادگی به نوعی ویترین تمامی دستاوردهای ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ یعنی هم از پیشرانه ملی EF7 (آن هم از نوع توربو اصلاح‌شده) برخوردار است و هم با آپشن‌های کامل مثل ایربگ‌های جانبی و صندلی‌های برقی و از همه مهم‌تر گیربکس اتوماتیک به نسل‌های گذشته خود فخر میفروشد. اما تمامی اینها دلیل نمی‌شوند که این محصول را یک خودرو بی‌نقص و ایده‌آل بدانیم. مثلاً در بحث طراحی، فاصله زیادی میان دنا با تولیدات روز جهان ایجاد شده، پلتفرم کلی و ایمنی ماشین هم وضعیت جالبی ندارند و کمبود ESP و مشکلات ارگونومی موجود برای خودروسازی پرسابقه ما مایوس‌کننده به نظر میرسند.
 

داخل کابین این خودرو:

همان‌طور که گفتیم دناپلاس توربو روی پلتفرم سمند یا بهتر است بگوئیم پژو 405 توسعه یافته و از این رو فریم کلی اتاق و صندوق عقب ماشین، مشابه همان محصولات قدیمی است؛ با این تفاوت که بدلیل حجیم شدن داشبورد و ضخامت بیشتر سقف (برای جایگذاری سانروف) فضای داخلی مقداری تنگ‌تر شده و از نظر جای پا و سر محدودیت‌ها اندکی افزایش یافته‌ است. با این حال یک خانواده 4 نفره (با قد متوسط) می‌توانند از فضای داخلی دنا ابراز رضایت کنند و صندوق عقب ماشین هم محفظه کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را در اختیارشان قرار خواهد داد.
از نظر طراحی هم اوضاع کلی قابل قبول است و خطوط زیبا و هماهنگ داخلی با غریبلک فرمان تقریباً خوش‌دست و نشانگرهای خوانا پشت آمپر حس نسبتاً خوبی به راننده و سرنشینان هدیه می‌کنند. البته در این بین مشکلاتی مثل تکراری شدن دیزان داخلی، برخی ایرادات ارگونومیکی و کیفیت ساخت پایین میتوانند حس خوب شما را مقداری خدشه‌دار کنند. مثلاً کلیدهای کنترلی صندلی‌های برقی ماشین فقط در حالت باز بودن سویچ عمل می‌کنند و نکته بدتر اینکه این کلیدها در هنگام بسته بودن درب‌ها به سختی در دسترس قرار می‌گیرند! در واقع برای تنظیم راحت صندلی‌ها، باید ماشین روشن و درب‌ها باز باشند که در نوع حالت عجیبی است که نکته ایی منفی به شمار میرود!


طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک:
میتوان گفت که دنا نسخه فیس لیفت شده ی سمند است که در این نسخه ( پلاس ) به نقطه اوج تفاوت و ارتقا میرسد. البته پیشرفت‌های چهره دنا با اینکه محسوس و تاثیرگذار بوده اما نتوانسته فاصله میان این محصول با رقبای جهانی را جبران کند و در جای‌جای بدنه گرد و غبار کهنگی به چشم میخورد. متاسفانه در نمونه توربو و توربو اتوماتیک هم تغییر ظاهری خاصی صورت نگرفته و تفاوت‌ها به موارد محدودی مثل تغییر در سایز و طرح رینگ‌ها و علامت توربو روی بدنه خلاصه میشوند. چراغ‌های درشت جلو و زوایای تند و تیز و تا حدودی ناموزون سپر، ظاهر ماشین را از متدهای طراحی روز دور نگاه داشته‌اند و برخی ایرادات مونتاژی مثل درز بزرگ میان درب موتور با جلوپنجره، اقتصادی بودن ماشین را لو داده. با این حال باید اعتراف کرد که دناپلاس جذابیت‌های خاص خودش را هم دارد. بخصوص که بازار کشور ما محدود است و در این رده قیمتی رقیب قدر و خوش‌قیافه‌ای نداریم تا نقطه‌ضعف‌های دنا را به رخش بکشاند.ظاهر خشن دنا با این جلوپنجره اسپرت و خطوط جسورانه بدنه، حس قدرت را به بیننده منتقل می‌کند و چهره عصبی ماشین با سلیقه خاص ایرانی‌ها هماهنگی کامل دارد. در نسخه توربو رینگ‌ها هم یک سایز بزرگ‌تر شده‌اند و با کاهش فضای خالی داخل گلیرها، هارمونی نیم‌رخ ماشین را بهبود بخشیده‌اند. البته در قسمت انتهایی شاید طرحی ناهماهنگ با دماغه هستیم اما گرافیک زیبای چراغ‌ها باعث شده که این قسمت (بخصوص در شب) جلوه مناسبی داشته باشد. در یک جمع‌بندی کلی می‌توان ظاهر دنا پلاس را زیباتر از سایر اعضا خانواده سمند توصیف نمود اما نباید فراموش کرد که برای رسیدن به سطح ایده‌آل، راه درازی در پیش است.

مشخصات دنا پلاس توربو اتوماتیک:
زیر کاپوت دنا پلاس توربوشارژر با همان پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 TC که قبلاً روی سورن توربو دیده بودیم مواجه می‌شویم. فقط در برخی قسمت‌ها (نظیر سیستم خنک‌کننده توربو) اصلاحاتی صورت گرفته تا نقطه ضعف‌های نسخه اولیه کمرنگ‌تر شود و اتومبیل از نظر استهلاک و عدم افت عملکرد، شرایط بهتری داشته باشد. اما روی کاغذ اعداد و ارقام مشابه همان سورن توربو است، یعنی در دور 5500 به حداکثر قدرت 150 اسب بخار میرسیم و از دور 2200 الی 4800 چیزی در حدود 215 نیوتن‌متر گشتاور در اختیارمان قرار می‌گیرد. با اضافه شدن توربو سایز رینگ‌ها هم یک شماره بزرگ‌تر شده تا جدا از بحث زیبایی روی انتقال گشتاور ایمن‌تر و پایداری ماشین تاثیر بگذارد.اما مهم‌ترین تفاوت در بحث سیستم انتقال قدرت است. جایی که یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جایگزین مدل 5 سرعته دستی قدیمی شده تا رانندگی با این خودرو وطنی ساده‌تر از قبل گردد. البته دنا پلاس اتوماتیک هم مشابه تمامی خودروهای اقتصادی اتومات، مقداری افت عملکرد را تجربه کرده و با شتاب حدود 1 ثانیه ضعیف‌تر از نسخه دنده‌ای، مصرف سوخت بیشتری هم خواهد داشت. تمامی این موارد به پرت انرژی موجود در سیستم مبدل گشتاور و حدود 38 کیلوگرم وزن بالاتر این ماشین (نسبت به نسخه منوال) مربوط میشوند. با این حال عملکرد کلی دنا اتوماتیک راضی‌کننده است و بخصوص در شتاب ثانویه و حداکثر سرعت تفاوت خاصی میان مدل دستی با اتومات دیده نمی‌شود. تعویض دنده‌ها نیز نرم و روان صورت می‌گیرد و مشکل تقه‌زدن برخی رقبا یا تاخیرهای انواع CVT اینجا دیده نمیشوند.
ترمزهای چهارچرخ دیسکی ماشین هم در حالت عادی عملکرد قابل قبولی دارند اما بهنگام شتاب‌گیری مقداری ضعیف عمل می‌کنند و در این شرایط باید با احتیاط بیشتر عمل نمود. متاسفانه این محصول هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی تجهیز نشده و از این رو داخل پیچ‌های تند مقداری ضعیف عمل می‌کند، هرچند در صورت رعایت سرعت مجاز، کنترل خودرو به این راحتی‌ها از دست خارج نخواهد شد. نکته بعدی برقی شدن فرمان خودرو است. این مورد جدا از برداشتن بار از روی موتور، به سهولت رانندگی در شهر نیز منجر شده اما متاسفانه در سرعت‌های بالاتر میزان سفت شدن فرمان کافی نیست و این مورد سطح تسلط راننده را مقداری کاهش خواهد داد.

رانندگی:

بدون شک تجربه رانندگی با بهترین ماشین ایرانی می تواند بسیار لذت بخش باشد؛ دنا پلاس توربو اتوماتیک دارای جعبه دنده اتوماتیک است و نیازی به عوض کردن دنده نیست و همین امر موجب راحتی حال رانندگان خواهد بود.

همچنین فرمان برقی این خودرو نیز می تواند تاثیر بسیار زیادی در راحتی حال راننده بگذارد و باعث شود تا راننده کاملا مطابق میل خود رانندگی کند و از نظر قرار گیری فرمان، به مشکل بر نخورد.

در دور موتور های بالا شما به خوبی می تواند توربو شارژ بودن این خودرو را مشاهده کنید و از این قابلیت نهایت استفاده را ببرید.

بدون شک رانندگی در لاکچری ترین خودروی ایرانی می تواند حس بسیار خوبی به شما القا کند و بدون شک برای شما یک تجربه رانندگی مطلوب را به ارمغان بیاورد.

 

حالا مشخصات فنی:

 

موتور4 سیلندر 16 سوپاپه

 

حجم: موتور1645 سی سی

 

تنفس: موتورتوربوشارژ

 

انتقال نیرو: دیفرانسیل جلو

 

حداکثر قدرت: 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه

 

حداکثر گشتاور: 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه

 

جعبه دنده: 6 سرعته خودکار

 

شتاب 0 تا 100: 11 ثانیه

 

حداکثر سرعت: 205 کیلومتر در ساعت

 

وزن1262 کیلوگرم

 

اندازه (میلی متر): 4559 طول - 1720 عرض - 1460 ارتفاع

 

فاصله بین دو محور: 2671 میلی متر

مصرف سوخت:
مصرف سوخت داخل شهر: بین 8.1 تا 9.2 لیتر در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر: بین 6.2 الی 6.9 در هر 100 کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی: تقریبا 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر
حجم باک خودرو: 60 لیتر
استاندارد الایندگی: یورو 4

امکانات و تجهیزات دنا پلاس توربو اتوماتیک:
دنا پلاس ساده در ابتدا با آپشن‌های بسیار خوبی به بازار عرضه شد تا جایی که تصور می‌کردیم در نسخه توربو و بعد از آن توربو اتوماتیک، سطح امکانات بسیار فراتر برود و به خودروهای روز جهانی برسد؛ اما متاسفانه اتفاقی که افتاد این بود که ایران‌خودرو آپشن‌های مدل‌های ارزان‌تر را کاهش داد تا پرچمدار دنا یعنی نسخه توربو اتومات لوکس‌تر به چشم آید! مثلاً سانروف و ایربگ‌های جانبی که زمانی حتی روی مدل غیر توربو هم نصب شده بودند اکنون بصورت استاندارد فقط در نسخه اتوماتیک ارائه می‌شوند و مابقی محصولات باید به شکل سفارشی از این آیتم‌ها بهره برند. در هر صورت دناپلاس توربو اتوماتیک از تجهیزات جانبی قابل قبولی نظیر: ترمزهای چهارچرخ دیسکی مجهز به ABS و EBD، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو بهمراه ایربگ‌های جانبی (جمعاً 4 عدد)، فرمان برقی مجهز به کلیدهای کنترلی و روکش چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک بهمراه دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، سیستم مالتی‌مدیا با امکان برقراری ارتباط با موبایل، دوربین دنده عقب و رهیاب ماهواره‌ای، چراغ‌های مه‌شکن جلو و عقب، چراغ‌های روشنایی در روز، چراغ خوش‌آمدگویی و مشایعت، امکان تنظیم ارتفاع نور چراغ‌ها از داخل، آینه‌های جانبی برقی تاشونده، شیشه‌های برقی، ایموبلایزر، ایزوفیکس، سنسور دنده عقب، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، صندلی‌های جلو برقی با قابلیت تنظیم در 8 جهت، سان‌روف برقی و کروز کنترل برخوردار است که با توجه به رده قیمتی امکانات خوبی محسوب می‌شوند. فقط ای کاش هرچه زودتر نسبت به نصب آپشن نه چندان گران ESP نیز اقدام گردد تا سطح ایمنی دنا نیز همچون سایر قسمت‌ها ارتقاء بیشتری یابد.

امکانات دنا پلاس توربو اتوماتیک:
ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی - 4 عدد کیسه هوا - دارای مانیتور مولتی مدیا تصویری لمسی با GPS و بلوتوث - بلندگو های جلو و عقب - فرمون هیدرولیک با روکش چرمی مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث و کروز کنترل - چراغ جلو و عقب جديد - چراغ مه شكن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان -آينه چراغ دار روي آفتابگير سمت شاگرد - تنظيم شيشه بالابرهاي جلو و عقب برقي - شيشه‏ هاي سولار(ضد اشعه مضرUV) - تريم تك رنگ (مشكي) - تنظيم اتوماتيك - كانال تهويه براي سرنشينان عقب -چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون و چراغ‌ روز (Day Light) - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغ‏هاي سقفي جلو و عقب - چراغ روشنايي فضاي پايين پا در هنگام سوار و پياده شدن - تنظيم زاويه نور چراغ‏هاي جلو از داخل - طرح جديد آينه‏هاي جانبي - آينه هاي جانبي برقي - راهنمادار و تاشونده اتوماتيك - قطعات دكوراتيو طرح چوب - دستگيره هاي درب ها به رنگ كروم - نوار كرومي دور شيشه درب ها - تودوزي مخمل - كف پوش موكتي با نوار قرمز رنگ و آرم توربو - دسته دنده طرح جديد با گردگير با دوخت قرمز - سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) - سيستم هشدار دهنده مركزي ورود غير مجاز - دوربين ديد عقب - هشداردهنده موانع عقب - سيستم عيب يابي هوشمند ( مالتي پلكس ) - قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي - كمربندهاي ايمني جلو سه نقطه‌اي با قابليت تنظيم ارتفاع - سان روف - كروز كنترل - ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) - سيستم روشنايي موقت در محيط هاي تاريك - نمايشگر دماي محيط - آنتن سقفي جديد(Shark fin) به همراه سيستم پشتيباني از رهياب - جا عينكي - تغيير استايل جانبي خودرو(درب‌ها به همراه شيشه لچكي عقب - دستگيره‌ها - گلگيرها و آينه‏هاي جانبي) - بازكن قفل در صندوق عقب از داخل - سيستم قطع سوخت خودكار - سيستم كنترل بخار بنزين

قیمت روز ( 4 دی ) :
قیمت کارخانه 393,956,000
قیمت بازار: 515,000,000
( این قیمت ها ممکنه دقیق نباشه، با سرچ گوگل به دست اومدن این اعداد و ارقام)

مزایا و معایب:
+ امکانات جانبی مناسب، دسترسی به شبکه خدماتی گسترده و قطعات یدکی فراوان، توانایی‌های حرکتی قابل قبول، عمکلرد نرم و روان گیربکس اتوماتیک
-- قدیمی بودن پلتفرم، ایمنی نامشخص، استهلاک بالاتر از نسخه‌های تنفس‌طبیعی، ظاهر تکراری، فضای داخلی مقداری کوچک‌تر از سمند و قیمت نا مناسب

تصاویری از ظاهر این خودرو:
52527_dena-plus-turbo-auto-22_s334.jpgdena-plus-night_iyn.jpg%D8%AF%D9%86%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%A7%D8%1654871_j3bp.jpg


جمع بندی:
بدون شک رانندگی با ماشینی که بهترین ماشین ایران لقب گرفته میتونه لذت بخش باشه، با نکات مثبت و منفی که در بالا اشاره کردم میشه گفت که قطعا نسبت به دیگر ماشین ها داخلی کمی سر تر هست اما ایراداتی هم به تجربه ی رانندگی با این ماشین وارده.
به هر حال اگر شما خانواده ای 4 نفره ای باشین و دنبال ماشینی هستین که تو رنج قیمتی بین چهارصد تا پونصد میلیونباشه، این ماشین میتونه یکی از گزینه های روی میز باشه، با اپشن های که ارائه شده و با مزایا و معایبی که عرض شد خودتون میتونید یک جمع بندی نسبی داشته باشید. (البته که قیمت این خودرو کمی (کمی که چه عرض کنم) بالا هست).

در نهایت هم عرض کنم که این بررسی رو بر اساس چندین بررسی ای که در جاهای مختلفی خونده و دیده بودم نوشتم ( سایت ها، ویدیو ها و...).
+موفق باشید

?

!!? ⃟▬▬▭••????? ???? ?? ??? , ??? ????'? ?????? ????▴♱!!
?Francium.png?

!!? ⃟▬▬▭••????? ???? ?? ??? , ??? ????'? ?????? ????▴♱!!

           | ⚽?⚽|     

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

bahl

!!? ⃟▬▬▭••????? ???? ?? ??? , ??? ????'? ?????? ????▴♱!!
?Francium.png?

!!? ⃟▬▬▭••????? ???? ?? ??? , ??? ????'? ?????? ????▴♱!!

           | ⚽?⚽|     

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید.
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...