soroosh11228 ارسال شده در December 28, 2024 اشتراک گذاری ارسال شده در December 28, 2024 بنابر نظر بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو، تمامی اعضای سری RX نقش مهمی در تاریخ فعالیت شرکت مزدا ایفا کردهاند اما حساب مدل RX-7 را باید تاحدی از سایرین جدا کرد. این خودرو که در طی 25 سال و با سه نسل روی خط تولید قرار داشت. زمانی که صحبت از مزدا و به ویژه مدل RX-7 ناخودآگاه موتورهای روتاری (وانکل) میشود به ذهن خطور میکند. مزدا RX-7 را باید اولین خودرویی دانست که پیشرانههای روتاری را به شکلی گسترده، کاربردی و پرطرفدار وارد صنعت خودرو کرد. اولین موتور وانکل مزدا RX-7 با دو قدرت ۹۹ و ۱۳۳ اسب بخاری به بازار عرضه شد و در بازار ژاپن نسخه توربو این خودرو با موتور ۱۵۸ اسب بخاری نیز عرضه میشد. بعد از چند تصادف با سرعت های بالا با این ماشین باعث شد دیگر کشور ها محدودیتی برای ماشین های مزدا تعریف کنند اما مزدا این محدودیت ها را اعمال کرد ولی خریداران میتوانستند با یک تغییر کوچک دوباره همان اسب بخار را زنده کنند. نسل سوم و آخر RX-7 که در سال ۱۹۹۲ به بازار آمد، وضعیت آنرا بهعنوان یک خودروی پرفورمنس واقعی تثبیت کرد. این موضوع بیشتر به خاطر دو توربوشارژر متوالی جدید آن بود که خروجی پیشرانهٔ 13B را به ۲۴۰ اسب بخار افزایش داد. بسیاری از طرفداران، نسل FD را دارای بهترین هندلینگ در بین سه نسل آن میدانند. همچنین نیازی به گفتن نیست که این نسل سریعترین نسل RX-7 هم محسوب میشد زیرا ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید و توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت را داشت. به لطف این شتاب و سرعت، این کوپهٔ ۱۳۰۰ کیلوگرمی به لیگ خودروهای اسپرت سطح بالا راه یافت. متأسفانه به دلیل مقررات آلایندگی، در سال ۱۹۹۶ عرضهٔ RX-7 در اکثر کشورهای اروپایی متوقف شد اما مزدا به تولید آن برای دیگر بازارها همچنان ادامه داد و قدرت آن در سال پایانی تولید یعنی ۲۰۰۲ به ۲۸۰ اسب بخار رسید. تا آن سال بیش از ۶۸ هزار دستگاه از نسل سوم RX-7 به فروش رسید و سپس روح آن در RX-8 که در سال ۲۰۰۳ به بازار آمد همچنان زنده ماند. توضیحاتی در مورد موتور وانکل : وانکل نوعی موتور درونسوز است که به جای حرکت رفت و برگشتی پیستونها، از یک طراحی دوار با دایرهای بیرون از مرکز برای تبدیل فشار به نیروی چرخشی استفاده میکند. اجزای اصلی آن روتور، محفظه روتور، محور خروجی، شمع جرقه زنی، قطعات آبندی میباشد. در موتور وانکل مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظهٔ بزرگی از موتور میشود سپس با کم شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیلهٔ شمع انفجار حاصل میشود، مولکولهای گاز دراثر احتراق منبسط میگردند و فشار محفظهٔ تراکم به شدّت بالا میرود و نیروی حاصل از آن به روتور اعمال شده و به علّت اختلاف مرکز دوران بین روتور و میل لنگ نیروی چرخشی در روتور ایجاد میگردد. این نیروی چرخشی به بادامک محور لنگ که در داخل روتور قرار دارد، وارد شده و به فلایویل و سیستم انتقال قدرت میرسد. مزیتهای موتور وانکل : . تعداد قطعات متحرک در موتور وانکل در مقایسه با موتور چهار زمانه پیستونی، بسیار کمتر است. همین موضوع موجب میشود طراحی این موتور، سادهتر و قابلیت اطمینان آن، بالاتر باشد. . اندازه و وزن این موتور، در حدود یکسوم موتور پیستونی است. در حالی که میتواند همان توان خروجی را فراهم کند. از این رو، نسبت توان به وزن افزایش یافته است. کاربردهای موتور وانکل : . موتور وانکل به دلیل ویژگیهای منحصر به فرد خود، در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد: . خودروهای اسپرت:به دلیل توان بالا و عملکرد صاف، موتور وانکل در خودروهای اسپرت مورد استفاده قرار میگیرد. . هواپیماهای سبک: به دلیل وزن کم و اندازه کوچک، موتور وانکل در هواپیماهای سبک نیز کاربرد دارد. . مولدهای برق: در برخی مولدهای برق که نیاز به موتورهایی با توان بالا و حجم کم دارند، از موتور وانکل استفاده میشود. نقل قول 𝒯𝓇𝓊𝓈𝓉 𝒩𝑜 𝒪𝓃𝑒 & 𝐼 𝒲𝑜𝓊𝓁𝒹 𝑅𝒶𝓉𝒽𝑒𝓇 𝒟𝒾𝑒 𝒪𝓃 𝑀𝓎 𝐹𝑒𝑒𝓉 𝒯𝒽𝒶𝓃 𝐿𝒾𝓋𝑒 𝒪𝓃 𝑀𝓎 𝒦𝓃𝑒𝑒𝓈 لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر تنظیمات بیشتر اشتراک گذاری...
AzhdAr ارسال شده در December 28, 2024 اشتراک گذاری ارسال شده در December 28, 2024 جالب و مفید بود ممنون از زحمتی که کشیدی❤ 1 نقل قول 𝑀𝓎 𝒜𝒸𝒸𝑜𝓊𝓃𝓉 لینک به دیدگاه به اشتراک گذاری در سایت های دیگر تنظیمات بیشتر اشتراک گذاری...
ارسالهای توصیه شده
به گفتگو بپیوندید
هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید.
توجه: strong> مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.