به نام خداوند جان و خرد
سلامممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم عرض میکنم به یک یک شما دوستان عزیز
خیلی خوشحالم که در خدمتتونم
امیدوارم هرجا که هستید پاینده باشید و موشک خورده باشه تو سر.... چیز یعنی موشک نخورده باشه تو سر و هیکلتون...
توی این تاپیک قراره یکی از پرکاربردترین پروتکل عه کله قرن رو معرفیتون کنم
با نام زیبایش گوش و چشم را مینوازد, این شما و اینم شما... چیز یعنی وب سوکت!
یکی از پرکاربرد ترین پروتکل ها برای درست کردن اپلیکیشن هایی که نیاز به چت های بلادرنگ و ارسال اطلاعات در لحظه (Real-Time) دارند مناسبه
اما خب باید بریم قبل از اینکه خود وب سوکت رو به صورت کامل بررسی کنیم, یک سری موارد رو باید یاد بگیریم
1- اچ تی تی پی (HTTP) چیست؟
اچ تی تی پی یکی از پروتکل های محبوب دنیای شبکه (اغلب پورت 80 رو اختصاص میدن بهش) هستش که برای ارتباط کلاینت-سرور هستش, اما خب کلی محدودیت داره ...
اچ تی تی پی برای اپلیکیشن هایی که نیاز ندارن به صورت لحظه ای باهم دیگه ارتباط برقرار کنن مورد استفاده قرار میگیره, به عنوان مثال برای اینکه بفهمیم آرساکیا گیم از وب سوکت استفاده میکنه یا اچ تی تی پی (اس) میتونیم بیایم و با یه کار منطقی کار هارو انجام بدیم, دیکانکت کنیم اگه پیامی مبتنی بر اینکه اینترنت شما خاموش هستش یا اینکه به یک صفحه ی دیگه ای ریدایرکت شدیم و نوشتش که اتصال به اینترنت رو برقرار کنید 100 دسته متوسطس... چیز یعنی 100 وب سوکت عه, اگه هیچچچچ تغییری نکرد وب سایت یعنی داره از اچ تی تی پی استفاده میکنه, چون که اچ تی تی پی یک بار میاد و اطلاعات رو از سرور میگیره و دیسکانکت میشه با سرور و از تی سی پی, ولی وب سوکت همچین چیزی نیست حالا جلوتر بهتون میگم که چطوریه...
2- وب سوکت (WebSocket) (WS) چیست؟
وب سوکت هم مانند اچ تی تی پی یک پروتکل مبتنی بر ارتباط کلاینت-سرور هستش, اما با کلی مزیت که معایبش کمتر به چشم میاد...
وب سوکت برای اپلیکیشن هایی که نیاز به چیز هایی مثل چت بلادرنگ (مثل واتساپ, اینستا و...) نیاز دارند استفاده میشه, یا اینکه برای بازی ها نمیان از HTTP - HTTPS استفاده کنند و از WS استفاده میکنن
چون اگه بیاد از اچ تی تی پی مثلا استفاده کنه هر بار که توی کد ها اتصال پیدا کنیم به سرور داده هارو مثل تکون خوردن کاراکتر های دیگه دریافت میکنیم, و به همین دلیل از وب سکوت استفاده میکنیم
وب سوکت هم مثل اچ تی تی پی میاد و اتصال رو برقرار میکنه اماااا تا وقتی که کانکشن توسط یکی از اون دو سر ها (کلاینت - سرور) دیس کانکت نشه همچنان اتصال پایدار میمونه و در لحظه هر اتفاقی که توی سرور میوفته ما هم میتونیم ببینیم, درست مثل پیامرسان ها (مثلا پیامرسان ماتریکس عه آرساکیا گیم)
و خلاصه این شد از پروتکل وب سوکت, امیدوارم که مفید براتون واقع بشه, دوستان هرچی سوال در هر موردی براتون پیش اومد فقط یه پیام تو همین تاپیک به من بدید
تاپیک بعدی هم میخوایم بریم سراغ ادامه ی آموزش NMap که داشتیم میدادیم و نصفه ماند
امیدوارم هرجا که هستید پاینده باشید, خدانگهدارتون باشه!