رفتن به مطلب
مرورگر پیشنهادی آرساکیا گیم مرورگر های تحت موتور کرومیوم می‌باشد، برای دانلود روی مرورگر انتخابی خود کلیک کنید
Google Chrome Microsoft Edge Ungoogled Chromium Brave Opera GX Opera

معرفی زبان برنامه نویسی php


Ocanner

ارسال‌های توصیه شده

اگر شما هم با دنیای طراحی وب و برنامه نویسی وب آشنایی داشته باشید، حتما این سوالات برایتان پیش آمده است که PHP چیست؟ PHP چه کاربردی دارد؟ چطور میتوان با PHP کار کرد؟ منظور از اینکه PHP یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است چیست؟ در این مقاله قصد درایم با  زبان برنامه نویسی سمت سرور پی اچ پی آشنا بشیم  و در انتها میفهمیم که واقعا پی اچ پی چیست و چرا اینقدر طرفدار دارد.
 

 

در اینجا میخواهیم یک معرفی بسیار کلی از PHP داشته باشیم که بصورت مبتدی متوجه شویم که PHP چیست؟

  • PHP مخفف PHP Hypertext Preprocessor است که PHP یک اسم خاص در آن می‌باشد.
  • PHP یک زبان برنامه نویسی یا اسکریپت نویسی اپن سورس (Open Source) است. به این معنا که استفاده از PHP کاملا رایگان است و شما هیچ هزینه‌ای برای کار با آن پرداخت نمیکنید.
  • کدهای PHP باید روی یک سرور اجرا شوند. این سرور میتواند یک سرور واقعی باشد و یا سرور موجود در کامپیوتر شما (با استفاده از نرم افزارهایی مثل wamp یا xampp)
  • PHP در بسیاری از سایت های بزرگ جهان استفاده شده و کاربردی جهانی دارد.

 

PHP دقیقا چه کار میکند؟
 

قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است اول با وبسایت استاتیک و داینامیک آشنا بشویم

 

 

فرض کنید که شما در سایت‌تان یک بخشی دارید که میخواهید آخرین اخبار شرکت خودتان را نمایش دهید. برای نمایش این اخبار، از ۲ روش میتوانید استفاده کنید:

روش اول: بصورت دستی وارد کدهای HTML سایت خودتان شوید و اخبار را در کدهای HTML بصورت دستی بنویسید.

روش دوم: اخبار را ابتدا وارد پایگاه داده یا دیتابیس بکنید و سپس با استفاده از یک زبان برنامه نویسی مثل PHP، آن اخبار را از دیتابیس بخوانید و به کاربران نشان دهید.

 

روش اول، یعنی زمانی که شما بصورت دستی اقدام به نوشتن اخبار در صفحات وب خود میکنید را روش Static میگویند و اصطلاحا میگویند که آن صفحه‌ی شما، یک صفحه‌ی وب استاتیک یا Static Web Page است.

اما وقتی که شما اطلاعات و کلا محتویات صفحه را از یک پایگاه داده میخوانید و به کاربران نشان میدهید، آن صفحه‌ی وب شما به یک صفحه‌ی وب داینامیک یا Dynamic Web Page تبدیل میشود.
 

PHP یک زبان برنامه نویسی است که میتوانیم با استفاده از آن اقدام به ساخت صفحات وب داینامیک (Dynamic) کنیم.

با استفاده از PHP میتوانیم سایت و اپلیکیشن های تحت وب قدرتمندی را برنامه نویسی کنیم. اگر بخواهیم ریزتر به سوال PHP چیست؟ پاسخ دهیم، باید بگوییم که PHP کارهای پشت صحنه را در صفحات وب انجام میدهد.به این معنا که شما با استفاده از PHP نمیتوانید ظاهر سایت را تغییر دهید. PHP یک زبان برنامه نویسی است که تاثیر مستقیمی روی ظاهر سایت ندارد. با استفاده از PHP شما میتوانید اطلاعات مختلف را از پایگاه داده بگیرید و به کاربر نشان دهید.

 

 

رقیب های PHP

در دنیای برنامه نویسی سمت سرور، PHP هیچوقت تنها نبوده است و همیشه رقیب های سرسختی را در کنار خود داشته است. یکی از اصلی ترین رقیب‌های PHP در این سال‌ها، زبان برنامه نویسی ASP.NET بوده است و همیشه بین برنامه نویسان PHP و ASP یک بحث و جدال بزرگ است و هر دوی این گرو‌ها، میخواهند بگویند که زبان برنامه نویسی آن‌ها بهتر و حرفه‌ای تر است.

همینطور اگر بخواهیم به دیگر رقیب های PHP اشاره کنیم، میتوانیم javascript، java, Python و… را نیز نام ببریم. 

 

 

مزایای PHP

  • در ادامه‌ی پاسخ به سوال PHP چیست؟ میخواهیم دربا‌ره‌ی مزایای PHP صحبت کنیم و بگوییم که پی اچ پی به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت سرور، چه امکانات و مزایایی را به ما میدهد:
  • PHP میتواند در پلتفرم های مختلفی مثل ویندوز، لینوکس، مکینتاش و… اجرا شود و این عالی است!
  • PHP با تمام سرورهایی که امروزه استفاده میشود (مثل Apache و IIS) سازگاری کامل دارد.
  • PHP میتواند انواع مختلفی از پایگاه‌های داده و دیتابیس ها ساپورت کند و با آن‌ها کار کند.
  • PHP کاملا رایگان و Open Source است و میتوانید از سایت رسمی آن به آدرس php.net آن‌را دانلود کنید.
  • کار با PHP ساده است و برای برنامه نویسی با آن تنظیمات ابتدایی خاصی لازم نیست. فقط کافی است که یک سرور یا شبیه‌ساز سرور داشته باشید تا بتوانید با آن کدهای PHP خودتان را اجرا کنید و از دیدن نتیجه‌ی آن لذت ببرید.

 

 

PHP چه کارهایی میتواند انجام دهد؟

  • حالا که داریم به سوال PHP چیست؟ پاسخ میدهیم، خوب است که کمی هم درباره‌ی کارهایی که PHP میتواند انجام دهد صحبت کنیم. شما با استفاده از PHP میتوانید انواع مختلفی از صفحات وب و وب اپلیکیشن ها را برنامه نویسی و اجرا کنید.
  • PHP میتواند برای شما صفحات داینامیک تولید کند.
  • PHP میتواند اطلاعات را به دیتابیس بفرستد، از دیتابیس اطلاعات را بخواند و همینطور اطلاعات موجود در دیتابیس را ویرایش یا حذف کند.
  • PHP میتواند با فرم های HTML شما ارتباط برقرار کند و اطلاعات ورودی کاربران در فرم ها را پردازش کند و کارهای مدنظر شما را روی آ‌ن‌ها انجام دهد.
  • PHP به شما امکان کار با Cookie ها و Session ها را میدهد.
  • PHP امکان رمزگذاری کردن اطلاعات حساس را دارد و این امکان نیز در آن تعبیه شده است.
  • با اسفتاده از PHP شما میتوانید فایل های txt, pdf, jpg و… تولید و ویرایش کنید و این یک امکان فوق العاده است که PHP در اختیار شما قرار میدهد.
  • مواردی که در بالا ذکر کردیم، امکاناتی است که بصورت پیشفرض در PHP آمده است. شما میتوانید با استفاده از کتابخانه‌های مختلف PHP، امکانات مختلف و دیوانه‌کننده‌ای داشته باشید که اصلا باورتان نشود که میشود همچین کارهایی را در سطح وب نیز انجام داد!

 

 

 

یادگیری PHP سخت است یا آسان؟

بعد از سوال PHP چیست؟ ، این سوالی است که بسیار از افراد مبتدی درگیر آن هستید که آیا یادگیری PHP سخت است؟ باید نابغه باشیم یا خیر؟ اگر بخواهیم خیلی کوتاه به این سوال پاسخ دهیم، میتوانیم بگوییم:با توجه به اینکه PHP یک زبان برنامه نویسی فوق العاده است، اما یادگیری آن در ابتدا بسیار ساده و آسان میباشد. کافیست که یک منبع آموزشی خوب و حرفه‌ای پیدا کنید تا بتوانید مقدمات PHP را در کمتر از ۱ ماه بصورت کامل یاد بگیرید و با استفاده از آن، سرویس های کوچکی بنویسید.

بعد از یادگیری مقدمات، مباحث پیشرفته‌تر و حرفه‌ای تری نیز در PHP وجود دارند که طبیعتا یادگیری و تسلط به آن‌ها نیاز به زمان، انرژی و تلاش بیشتری دارد. اما برای شروع، خیلی راحت و سریع میتوانید اقدام کنید و نگران هیچ چیز نباشید!

 

 

 

برای یادگیری PHP چه پیشنیازهایی لازم است؟

قبل از یادگیری PHP خیلی خوب است که کمی با دنیای وب آشنایی داشته باشید. برای مثال اگر قبل از PHP کمی به طراحی وب با HTML و CSS مسلط باشید، کار شما در یادگیری و کار با PHP نیز بسیار ساده و راحت میشود.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 ماه بعد...

HellisH@ خیلی ها این حرف رو میزنن اما هنوز هم حدود 70 درصد سایت های دنیا با php  هستن و تا مدت ها این زبان جایگاهشو در بین برنامه نویس ها داره 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 سال بعد...
  • 2 هفته بعد...
در در ۱۴۰۱/۱/۲۴ در 14:25، Scale گفته است:

عالی 


عالی نواختن از صفات بارز بنده ست.?

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید.
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...