رفتن به مطلب
مرورگر پیشنهادی آرساکیا گیم مرورگر های تحت موتور کرومیوم می‌باشد، برای دانلود روی مرورگر انتخابی خود کلیک کنید
Google Chrome Microsoft Edge Ungoogled Chromium Brave Opera GX Opera

وسایل مورد نیاز استریم


AMIRHOSSEINSJN72799

ارسال‌های توصیه شده

قبل از مطالعه: با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر شاید کمی برای شما ابزارهای ذکر شده از نظر اقتصادی "نامعقول" به نظر برسد، ولی تجربه شخصی بنده می‌گوید راه‌اندازی تجهیزات استریم موضوعی ارزان قیمت نیست و نیازمند تلاش و سرمایه گذاری است، گرچه با این حال این مورد باعث نقض این اصل نمی‌شود که شما می‌توانید با حداقل هزینه شروع کنید،اگر آینده‌نگر باشید و هدف خود را انتخاب کنید و در راستای آن قدم بردارید، می‌توانید با حداقل امکانات شروع به استریم کنید.
در مورد بحث جذب مخاطب و دیگر مسائل مربوط مقالات دیگری در آینده خواهم نوشت.

 

در اولین قدم وسایل مورد نیاز را به سه بخش قسمت می‌کنیم

ابزار اصلی

ابزار ارتباطی

لوازم جانبی

ابزار اصلی

مشخص کردن نقطه شروع یکی از مهم‌ترین قدم‌های استریم است که در ابتدا تنها می‌توانید با مشخص کردن پلتفرم مورد نظرتان از کنسول، پی‌سی یا موبایل شروع به کار کنید.
هر یک از پلتفرم‌های یاد شده چالش‌های خودشان را دارند و ما در ابتدا قصد داریم به نحوه استریم روی پی‌سی و کنسول‌ها بپردازیم و در مقاله‌های بعدی نیز در مورد استریم روی موبایل کار خواهیم کرد.

 

اگر PC گیمر هستید:

استریم کردن و Encoding آن برای ارسال کردن تصویر به سرورهای موردنظر نیازمند منابع مشخصی از CPU و GPU می‌باشد ( با توجه به انتخاب نوع Encoder خود) برای همین شما نیازمند یک سیستم مناسب با بازی خود و استریم آن به صورت همزمان می‌باشید.
در اینجا می‌توان سیستم های مختلفی رو بیان کرد ولی من قصد دارم به شما به صورت دیگری بگویم:

شما اگر بازی مورد نظرتون به عنوان مثال Minecraft می‌باشد و قصد دارید آن را استریم کنید و بازی قویتری یا جدیدتری قصد ندارید استریم کنید نیازمند سیستم خیلی قوی نمی‌باشید ولی از طرف دیگر شاید بازدیدکنندگان شما در آینده درخواست بازی‌های دیگر کنند این قسمت به موردی که در اول مقاله ذکر شد " ویژن و آینده‌نگری" شما مرتبط است شما می‌توانید یک استریمر ماینکرفت باشید یا یک استریمر که هر بازی که بخواهد دوست دارد استریم کند.

پس می‌تواند این روش انتخاب برای شما یک انتخاب اقتصادی را ایجاد کند، ولی به صورت کلی سیستم پیشنهادی برای یک استریم معقول را در پایین ذکر می‌کنم:
شما می‌توانید دنبال قطعات مشابه ذکر شده نیز باشید که در فهرست زیر به قیمت‌ آنها نیز اشاره کرده‌ام.
( منبع: logicalincrements.com )

Graphics Card: GTX 1050 Ti
CPU: Intel Pentium G4560
Motherboard: MSI B250 Pro-VD
RAM: 8 GB DDR4
HDD: Seagate BarraCuda 1 TB
Power Supply: EVGA 450 BT
Case: Corsair Carbide 200R

به عنوان مثال با سیستم بالا شما می‌توانید بازی‌هایی مثل Dota2 و LOL رو به صورت FullHD 1080 استریم کنید و بعضی از بازی‌های روز را با تنظیمات گرافیکی پایین و از Encoder گرافیک نیز می‌توانید استفاده کنید.

Graphics Card: GTX 1060 6 GB
CPU: Ryzen 5 2600X
CPU Cooler: DeepCool Gammaxx 400
Motherboard: MSI B350 PC Mate
RAM: 16 GB DDR4
Solid State Drive: Crucial MX500 250 GB
HDD: Seagate BarraCuda 2 TB
Power Supply: EVGA GQ 650W
Case: Phanteks Eclipse P400S

حال شما می‌توانید با داشتن این سخت افزار بازی‌های روز را با تنظیمات High یا Medium بازی کنید، و با داشتن CPU مناسب شما در قسمت Encoding هم تقریبا مشکل نخواهید داشت.

Graphics Card: NVIDIA GTX 1070
CPU: Intel i7-9700K
CPU Cooler: Noctua NH-U12S
Motherboard: MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon
RAM: 16 GB DDR4
Solid State Drive: Crucial MX500 250 GB
HDD: HGST 4 TB
Power Supply: EVGA 750 G2
Case: Corsair Crystal 460X RGB

حال شما می‌توانید با داشتن CPU قوی 8 هسته ای اینتل و گرافیک قوی هر بازی را به صورت 1080 استریم کنید و از بازی نیز بدون مشکلات احتمالی افت فریم لذت ببرید.

نکته: حال شاید کسانی را دیده باشید که با 2 کامپیوتر استریم می‌کنند، این قسمت نیز در مقاله جداگانه در نظر خواهد گرفته شد، پس منتظر باشید!

 

اگر Console گیمر هستید:

شما میتوانید در سرویس‌های Twitch و Mixer (میکسر انحصاراً برای کنسول‌های مایکروسافت) به صورت مستقیم با دانلود اپلیکیشن مورد نظر از فروشگاه اقدام نمائید. کافی است فقط حساب کاربری خود را ایجاد کنید، کانال خود را تنظیم و از اینترنت خود و اتصال آن به کنسول اطمینان داشته باشید.
اما روشی که به شما آزادی عمل و انتخاب بیشتری می‌دهد (کنترل صدا مجزا کنترل تصویر داشتن چندین صحنه برای تدوین و آزادی عمل بسیار زیاد) استفاده از کارت کپچر (Capture Card) می‌باشد، گرچه روش‌های دیگری هم هست که شما می‌توانید در کنسول‌های مختلفبدون داشتن کپچر کارت نیز تصویر کنسول خود را به PC انتقال دهید ولی درگیری‌ها و باگ‌های متعددی دارد که پیشنهاد نمی‌شود.

کپچر کارت در واقع تصویر را از کنسول شما دریافت می‌کند و آن را به تلویزیون یا مانیتور شما و یک خروجی دیگر
(بستگی دارد به مدل کپچر کارت) به نوت‌بوک یا کامپیوتر شما می‌دهد و بعضی از برند‌‌های کپچر کارت با کیفیت مختلف و لتنسی کمتر ( تاخیر تصویر ) و بهینه سازی (Encoding داخلی کپچر کارت برای گرفتن خروجی بهینه تر برای نوت‌بوک یا کامپیوتر شما)

در ایران برند‌های مختلف کپچر کارت موجود است که از حدود قیمت یک میلیون تومان شروع می‌شوند.

ولی پیشنهاد من برای کپچر کارت مدل‌های Elgato HD60S و Razer Ripsaw می‌باشد، البته برند AverMedia هم در این زمینه بسیار پیشرفت‌های چشمگیری داشته، فقط به این توجه داشته باشید که به چه کیفیتی قصد دارید استریم کنید ولی در این مورد با درنظر گرفتن محدودیت‌های مختلف ایران گزینه 1080p بسیار مطلوب می‌باشد.

بعد از تهیه کپچر کارت مورد نظر شما نیازمند یک سیستم متوسط هستید که بتواند تصویر کنسول را دریافت و بعد از تدوین تصویر (مانند اضافه کردن وبکم یا Overlay) آن را به سرویس‌های استریم داخلی یا خارجی انتقال دهد، لپتاپ‌های امروزی با رنج قیمت حدود 3 میلیون تومان به بالا قابلیت دریافت و ارسال تصویر را دارند و برای این کار نیازمند سیستم قوی نیست.

و حالا میریم سراغ اینترنت

یکی از چالش‌های بزرگی که استریمرها در ایران با آن مواجه هستند.

اینترنت و مشکلات متعدد آن است، ما سعی می‌کنیم راه حل این روش را به شما بگیم، گرچه هیچ چیزی 100 درصد نیست و می‌تواند برای مناطق و جاهای مختلف ایران تفاوت داشته باشد.
شما به صورت کلی 3 روش در ایران دارید برای استریم کردن به صورت HD

عکس‌ها صرفا جهت مثال می‌باشد.

چند نکته تجربی در رابطه با اینترنت

به دلیل محدودیت پهنای باند سرویس‌های ADSL2+ برای استریم با کیفیت مناسب توصیه نمی‌شود.

حتما قبل از اقدام خرید هرگونه اینترنت، تحقیق کنید که در محل شما سرویس دهی آن به چه صورت می‌باشد به عنوان مثال برای اینترنت های 4G آنتن‌دهی یکی از فاکتورهای خیلی مهم آن می‌باشد، البته بعضی از سرویس‌ها برای تست سرعت به صورت رایگان این کار را انجام می‌دهند. از دوستان و نزدیکان خود که در محل هستند پرس و جو کنید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.

در بعضی موارد می‌بایستی اینترنت استریم خودتان را با اینترنت گیم و بازی آنلاین‌تون جدا کنید.

مودم‌های جیبی و مودم‌های نسل 4 یا بالاتر ( و حتی TD-LTE )

بعضی از شرکت‌های ارائه دهنده سرویس مانند ایرانسل، همراه‌اول، مبین نت، رایتل ... سیم‌کارت‌های 4G صرفا دیتا یا همراه با قابلیت تماس ارائه می‌کنند که بستگی به قیمت و نیاز شما می‌توانید آن را تهیه کنید.
حتما به تعرفه‌های بسته‌های دیتا نگاه بندازید شما حداقل برای استریم با کیفیت ذکر شده نیازمند ماهانه بیش از 50 گیگابایت صرفاً جهت آپلود نیازمند هستید.

( جهت حفظ کیفیت حداقل بیت ریت 2500 در نظر گرفته شده )
پس سرعت آپلود شما به سرور انتخابی شما (ایران یا خارج) باید معادل 2500 تا 3500 کیلوبیت بر ثانیه kbps بدون نوسان زیاد باشد.
در رابطه با سرعت اینترنت و عیب‌یابی(Diagnostic) در آینده صحبت خواهیم کرد.

سرویس‌های VDSL
این سرویس به تازگی در بعضی از ISP ها به صورت محدود موجود که نیازمند مودم مخصوص خود نیز می‌باشد و بیشتر این سرویس توسط مخابرات ارائه می‌گردد، جهت دانستن اطلاعات بیشتر می‌توانید از مرکز مخابراتی محل زندگی خودتان جویا شوید.
پهنای باند بیشتر ،سرعت آپلود بیشتر و پایداری یکی از چندین مزایای این سرویس نسبت به ADSL می‌باشد.

سرویس‌های P2P
تعدادی از شرکت‌های ارائه دهنده نیز اقدام به ارائه سرویس P2P می‌کنند، گرچه تهیه آنتن و وسایل مورد نیاز این نوع ارتباط کمی هزینه بر می‌باشد ولی سرعت آپلود و دانلود بالایی را با توجه به نیازتان به شما خواهد داد ولی باز هم بعضی از سرویس دهنده‌ها قطعات را به صورت "امانی" به شما می‌دهند و شما فقط کافی است تعرفه اینترنت خود را پرداخت کنید، این نوع شاید در همه جا موجود نباشد یا آنتن دهی مناسب را نداشته شما باید این مورد را از ISP هایی که در شهر شما هستند جویا شوید.

 

ابزار ارتباطی

حالا که شما توانسته‌اید مرحله اول رو رد کنید بریم به سراغ ابزار ارتباطی با مخاطبان، صوت و تصویر مناسب یکی از مهم‌ترین عوامل ارتباط با کاربر است، کسی دوست ندارد با صداش خش دار و نویز دار استریمی را نگاه کند یا با وب کم پر از نویز در محیطی تاریک
این لیست به ترتیب اهمیت قرارداده شده ولی ارتباط تصویر و صدا یک تعهد جدانشدنی می‌باشد.

وب‌کم/دوربین فیلمبرداری/دوربین موبایل هوشمند
یکی از مهم‌ترین ابزار ارتباطی تصویر شخص استریمر است توسط وبکم است، استریمر باید خودش را به عنوان یک شخص در استریم به مخاطبانش نشان دهد تا بازدیدکنندگان با شخص استریمر ارتباط بیشتری برقرار کنند.
شما می‌توانید این کار را با خرید یک وبکم در مرحله اول انجام دهید اگر بودجه کافی دارید، در حال حاضر وبکم‌های متفرقه زیادی است اما پیشنهاد می‌شود از وبکم های شرکت لاجیتک و سری C900 به بالا استفاده کنید به عنوان مثال C920 می‌توانید با نرخ 30 فریم به صورت 1080p و میدان دید و کیفیت خوبی شما را نشان دهد.
قیمت این وبکم‌ها در بازار حدود 1 الی 1.500 تومان می‌باشد.
اگر خیلی به تصویر خود اهمیت می‌دهید یا دوربینی ( DSLR یا Camcorder ) دارید که گوشه خانه افتاده آن را می‌توانید با استفاده از کپچرکارت و یا وسایل ارتباطی مخصوص دوربین (بعضی از دوربین ها نیاز به کپچر کارت به صورت مستقیم ندارند) تصویر را به کامپیوتر خود را انتقال دهید و از کیفیت آن بهره ببرید.
اگر شما در حال حاضر بودجه هیچ کدام را ندارید می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مرتبط مثل IP Webcam تصویر را به کامپیوتر خود متصل کنید، گرچه این راه باعث می‌شود گوشی شما همیشه در حال روشن بودن باشد در حین استریم و گرمای زیادی به گوشی وارد می‌شود.
پیشنهاد من: خرید یک وب‌کم استاندارد و مناسب به نیاز شما

میکروفون/هدفون
شما برای ارتباط با بازدیدکنندگان نیاز به یک ارتباط صوتی نیز دارید، گرچه نظر شخصی من این است که ایزوله کردن فضای اتاق ( نبود صداهای اضافه مانند فن کیس یا صدای‌های مزاحم ) از خرید یک میکروفون گران قیمت خیلی اهمیت یبشتری دارد. برای شروع شما می‌توانید از همان هدفون خود استفاده کنید که یک میکروفون سالم دارد، دقت کنید که صدای شما نباید نویز زیادی و آزاردهنده‌ای داشته باشد به تُن صدای خود هم دقت کنید که می‌توانید از طریق نرم افزاری صدا‌های اضافه و تن صدای خود را استانداردسازی کنید گرچه کیفیت آن نیز کاهش می‌یابد.
موارد زیادی در رابطه با صدای مناسب در اینترنت وجود دارد که می‌توانید مطالعه و مشاهده کنید.
پیشنهاد من: یک هدفون مناسب به عنوان مثال MSI DS 502 و یا یک میکروفون جداگانه مثل Blue Yeti Pro
قیمت حدودی هدفون حدود 500 الی 600 تومن می‌باشد و میکروفون بالای یک میلیون تومان

 

لوازم جانبی

در زمینه استریم و گیم هزاران قطعات جانبی مختلف وجود دارد ما در اینجا به تعداد کمی اشاره می‌کنیم اگر شما چیزی مد نظرتون هست حتما در قسمت نظرات بگید و من را مطلع کنید.

پرده سبز: پرده سبز یک آیتم کاملاً سلیقه‎‌ای می‌باشد اگر دوست دارید که فضای اضافه اتاق‌تان رو کسی نبیند و آیا فضای پشت زمینه مناسبی ندارید می‌توانید از پرده سبز استفاده کنید ولی هیچ وقت اگر فضایی دارید که می‌توانید نشان دهید و آن را زیبا کنید، آن را فدای پرده سبز نکنید و دست به کار شوید. توجه داشته باشید پرده سبز برای کروماکی شدن به صورت دقیق نیازمند نورسنجی و نورپردازی مناسب نیز می‌باشد.

سافت لایت: نور پردازی یک نکته کلیدی در استریم هست که حتی از خرید یک وبکم بهتر از 1080 بهتره برید سراغ نور مناسب، داشتن نور مناسب باعث این می‌شود استریم حرفه‌ای و تمیز تر به نظر برسد و از نویزها و تاریکی ها کاسته شود، سافت لایت یک نور آرام بدون ایجاد سایه‌های خشن و آسیب زدن به چشم و حواس پرتی ایجاد میکند‌.

Elgato Stream Deck : یک سخت افزار برای کنترل استریم خود به چند کلیک ساده و ایجاد لوپ های کاربردی و زیبا در استریم بدون درگیری با کلید‌های میانبر، این ابزار به شما کمک می‌کند که در استریم خود کنترل بیشتری داشته باشید و بتوانید کارهای خلاقانه بیشتری انجام دهید.

 

سخن پایانی: باتشکر از نگاه و زمانی که صرف خواندن این مقاله کرده‌اید،
حتما اگر سوال، نظر و پیشنهادی دارید در قسمت نظرات بگید سعی می‌کنم سریعا پاسخ بدم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 ماه بعد...

چه حالی داری ?

                                                                              Devil May Cry

         
                       HeRoiN.png                                                                                                                       
                                                                                    

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 ماه بعد...
  • 1 سال بعد...
در 1 ساعت قبل، Youdof گفته است:

دادش ارساکیا فقد برا پیسی هست یا آندروید هم هست

فعلا فقط pc

LoVerBoy.png

 Latino.png

آنکـہ راخوبےکنیم هارےنگیرבآرزوستـ

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

در 17 ساعت قبل، DarkHell گفته است:

فعلا فقط pc

دادش بزارین اونایی که آندروید دارن هم بیاد چون امکان اش هست الان زیاترین افراد afk هست وقتی بزارین آندروید هم بیاد بخدا پلیر های ارساکیا در ساعت تا 700 نفر هم میرسه 

و اونایی رو که بند ایپی دادین بازیشو کنین لطفاً

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید.
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...