رفتن به مطلب
مرورگر پیشنهادی آرساکیا گیم مرورگر های تحت موتور کرومیوم می‌باشد، برای دانلود روی مرورگر انتخابی خود کلیک کنید
Google Chrome Microsoft Edge Ungoogled Chromium Brave Opera GX Opera

مقایسه iOS 13 با اندروید 10 ؛ کدام سیستم عامل موبایل بهتر است؟


ارسال‌های توصیه شده

ios-13-vs-android-q.jpg

با عرضه نسخه بتا iOS 13 و اندروید 10 شاید این سوال برای کاربران دنیای فناوری پیش بیاید که کدام سیستم‌ عامل واقعا بهتر است: iOS 13 یا اندروید کیو؟

اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال یعنی مراسم WWDC 2019 نسخه بروز رسانی شده سیستم‌عامل iOS را معرفی کرد. حال که هر دو نسخه بتا اندروید 10 و iOS 13 عرضه‌شده‌اند شاید بد نباشد که قابلیت‌ها و ویژگی‌های این دو سیستم‌عامل موبایل را باهم مقایسه کنیم تا مشخص شود کفه ترازو به سمت کدام سیستم‌عامل سنگین‌تر می‌شود. برای یافتن پاسخ این سوال پیشنهاد می‌کنیم با پلازامگ همراه شوید تا درنهایت در انتهای این مقایسه پیروز نبرد تن‌به‌تن بین iOS 13 و اندروید 10 را پیدا کنید. در ادامه با تیترهای زیر همراهتان هستیم:

  • توجه به حریم شخصی کاربر
  • فعال شدن حالت تاریک
  • عکس گرفتن، ادیت و به اشتراک‌گذاری عکس‌ها
  • اجرای اپلیکیشن‌های موبایل درجاهای دیگر
  • گیمینگ: اپل Arcade در مقابل گوگل Stadia
  • پیام‌رسانی و فیس تایم اپل یا پیام‌رسانی با هنگ اوت و Duo گوگل
  • دستیار صوتی گوگل در مقابل دستیاری صوتی اپل
  • کیبوردهای Swipe کردنی
  • مسیردهی و اکسپلور

Android-Q-vs-iOS13-features.jpg

گوشی‌های آیفون و اندروید هردو بدون در نظر گرفتن نرم‌افزارشان تنها یک تکه پلاستیک، شیشه یا فلز بیشتر نخواهند بود. حالا که اپل در رویداد سالانه WWDC از iOS 13 برای آیفون‌ها رونمایی کرده است، شاید بد نباشد که نگاهی مقایسه‌ای داشته باشیم به سیستم‌عامل‌های موبایل اپل و گوگل. در یک‌طرف سیستم‌عامل iOS 13 قرار می‌گیرد با ویژگی حالت تاریک برای کل سیستم و کنترل بیشتر در تنظیمات مربوط به حریم شخصی کاربر و ارتقا نسبت به مدل‌های قبلی که امنیت آیفون‌ها را بالاتر برده و کار با آن‌ها را راحت‌تر کرده است. در آن سو هم سیستم عامل اندروید 10 گوگل را داریم که همان ویژگی حالت تاریک را دارد و روی حریم شخصی کاربر و ارتقای هوش مصنوعی متمرکز شده است.

تا به امروز نسخه بتا 4 اندروید عرضه شده است (تقریبا 4 ماه از عرضه بتا 4 اندروید می‌گذرد)، نسخه بتا iOS 13 در حال حاضر تنها برای توسعه‌دهندگان و کاربران عرضه شده است. عرضه نهایی نسخه بتا iOS 13 نیز در پاییز به آیفون‌ها می‌رسد و از آیفون 6s به بعد قابل‌استفاده است. نسخه نهایی اندروید 10 در پاییز عرضه خواهد شد.

با توجه به نسخه‌های عرضه شده و تاریخ انتشار نهایی، مقایسه بین دو سیستم‌عامل درواقع مقایسه مستقیم بر اساس نتیجه نهایی نیست بلکه صرفا مقایسه‌ای است بر اساس ویژگی‌هایی که اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگانش ارائه کرده و ویژگی‌هایی که تا به امروز از گوگل دیده‌ایم. نبرد واقعی پس از انتشار نسخه نهایی iOS 13 و اندروید 10 آغاز می‌شود.

البته یادآوری کنیم که مقایسه‌ای که در اینجا انجام داده‌ایم تنها به بررسی عناصر اصلی و جالب این دو سیستم‌عامل پرداخته که فکر می‌کنیم برای عموم مردم و علاقمندان دنیای فناوری جالب هستند.

1-توجه به حریم شخصی کاربر

کدام بهتر است:iOS 13

اپل طی سال‌های فعالیتش حفظ حریم شخصی داده‌های کاربر را به نقطه عطفی در فروش محصولاتش تبدیل کرده است. برخلاف گوگل، کسب‌وکار اپل به تبلیغات هدفمند مبتنی بر داده‌های کاربر وابسته نیست بلکه اهالی کوپرتینو از سخت‌افزار، اپلیکیشن‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد کسب درآمد دارد. اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال (WWDC 2019) اعلام کرد که کنترل کاربری دسترسی به مکان در اپلیکیشن‌ها را بیشتر خواهد کرد. اپل همچنین از روش Sign-in (ورود) تازه‌ای رونمایی کرده که به کمک آن کاربر می‌تواند بی‌نام وارد وب‌سایت‌ها شود و اپلیکیشن‌ها قادر به ردیابی او نخواهند بود. تمام اپلیکیشن‌ها تا پاییز باید این ویژگی Sign in با Apple را داشته باشند.

android-q-security-privacy.jpg

گوگل نیز اخیرا درباره محافظت از داده‌های کاربر اظهارنظر کرده است. ساندار پیچای (Sundar Pichai) مدیرعامل گوگل در مطلبی در نیویورک‌تایمز می‌نویسد:

((حریم شخصی کالای لوکس و تجملاتی است که صرفا در اختیار کاربرانی قرار بگیرد که توانایی مالی خرید محصولات و خدمات درجه‌یک و گران‌قیمت را دارند.))

اما داستان برای گوگل بسیار سخت‌تر است چراکه منبع اصلی درآمد این شرکت از کسب‌وکار تبلیغاتی‌اش است؛ مثلا بر اساس جستجوهایی که کاربر انجام داده و ویدیوهایی که تماشا می‌کند. نسخه جدید اندروید گام بزرگی در مسیر درست است: اندروید 10 کنترل بیشتری به کاربر می‌دهد تا تصمیم بگیرد چه اطلاعاتی از او از طریق اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها منتشر شوند.

اما این دو شرکت با رویکرد و روش‌های متفاوتی به حریم شخصی می‌رسند. برای مثال گوگل درحال بروزرسانی و آپدیت مرورگر کروم (Chrome) است که توسعه‌دهندگان اعلام کرده‌اند که ممکن است افزونه‌های حریم و بلاک کردن تبلیغات را ببندد. درحالی‌که اپل سال پیش اعلام کرد که مرورگر سافاری (Safari) از ردیابی و پیگیری شخص ثالث در فعالیت‌های اینترنتی کاربر جلوگیری می‌کند.

2-فعال شدن حالت تاریک

کدام بهتر است:iOS 13

ویژگی حالت تاریک یا همان Dark Mode در کنار کم کردن نور سفید نمایشگر با روشن کردن تعداد پیکسل‌های کمتر روی نمایشگر باعث افزایش طول عمر باتری گوشی شده و خستگی چشم ناشی از کار کردن با صفحه روشن نمایشگر را نیز کمتر می‌کند. گوگل اوایل امسال در نسخه آپدیت اندروید پای (Android Pie) ویژگی حالت تاریک را اضافه کرد، اما تم حالت تاریک برای تمام قسمت‌های گوشی فعال نبود. هرچند ویژگی حالت تاریک در نسخه بتای اولیه اندروید 10 بیشتر برای سیستم‌عامل‌های موبایل بوده اما هنوز برخی از اپلیکیشن‌های موبایل گوگل مثل جیمیل و کروم ویژگی حالت تاریک را ندارند.

اپل تجربه بیشتری در این زمینه دارد. ابتدا سراغ کامپیوترهای رومیزی رفت و در سال 2018 تم تیره را برای MacOS موهاوی (MacOS Mojave) عرضه کرد. حالا اپل در iOS 13 ویژگی حالت تاریک را وارد سیستم‌عامل آیفون‌هایش کرده است. اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال لیست بلندبالایی از تمام قسمت‌هایی که تم تیره برایشان فعال شده را نشان داده است؛ از والپیپر (Wallpaper)، ویجت‌ها (Widget) و نوتیفیکیشن‌ها گرفته تا تقویم و پیام‌ها. با نگاهی کلی متوجه می‌شویم که iOS 13 تجربه یکپارچه‌تری از ویژگی حالت تاریک را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

3-37.jpg

3-عکس گرفتن، ادیت و به اشتراک‌گذاری عکس‌ها

کدام بهتر است:اندروید 10

گوگل فوتوز (Google Photos) تمام چیزهای موردنیاز در یک سرویس عکس را در اختیار قرار می‌دهد. گوگل فوتوز با ترکیب بک‌آپ گیری و به اشتراک‌گذاری تصاویر با ابزار ویرایش قدرتمند و ساده، وسیله اصلی و اساسی عکس‌برداری برای موبایل‌های اندرویدی را ارائه می‌دهد. حالت دید شب (Night Sight) در گوشی‌های پیکسل (Pixel) به‌تنهایی کافی است تا کفه ترازو را به سمت سیستم‌عامل اندروید سنگین کند. با توجه به اینکه گوگل فوتوز متعلق به خود گوگل است، می‌توانید عکس افراد، مکان‌ و تمام چیزهایی را سرچ کنید که در گوگل فوتوز تگ شده‌اند. و نکته جالب اینجاست که 15 گیگابایت حافظه ذخیره آنلاین اولیه هم رایگان است.

اپل فوتوز (Apple Photos) ابزارهای ویرایش عکس بسیار خوبی دارد و در iOS 13 به‌مراتب بهتر نیز شده است: در نسخه جدید می‌توان شدت نور عکس‌های پرتره را با نوار لغزشی (اسلایدر) تنظیم کرد.

اپل فوتوز در تشخیص چهره‌ها، اشیا و صحنه‌ها در عکس‌ها بهتر است. متاسفانه بخش بیشتر قابلیت‌های این اپلیکیشن صرفا برای کاربران اپل قابل دسترس است. 5 گیگابایت حافظه ذخیره در آی کلود (iCloud) اولیه نیز رایگان است.

google-photos-dark-mode-2.jpg

3-اجرای اپلیکیشن‌های موبایل در قسمت های دیگر

کدام بهتر است: iOS 13 (و سیستم‌عامل مک/ MacOS)

اپل در جریان برگزاری کنفرانس سال گذشته توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2018) اعلام کرد که می‌خواهد برخی از اپلیکیشن‌های iOS را با ابزار توسعه‌دهنده جدیدی بنام پروژه Marzipan به MacOS جابجا کند، پروژه‌ای که حالا از آن با عنوان Project Catalyst یاد می‌کنند.

اپل در WWDC 2019 عنوان کرده است که می‌خواهد به توسعه‌دهندگان iPadOS اجازه دهد تا از اپلیکیشن‌های آیپد خود در مک استفاده کنند. این جابجایی کاربری به نفع توسعه‌دهندگان خواهد بود چراکه راحت‌تر می‌توانند اپلیکیشنی تولید کنند که هم در آیفون‌ها کار کند و هم کامپیوترهای رومیزی. این انتقال اپلیکیشن‌ها برای کاربران مک نیز خالی از لطف نخواهد بود چراکه به تعداد اپلیکیشن‌های بیشتری دسترسی خواهند یافت.

android-apps-on-a-chromebook.jpg

گوگل نیز اخیرا از طریق دسترسی کاربران کروم بوک به اپلیکیشن اندروید در گوگل پلی استور (Google Play Store) امکان جابجایی نرم‌افزار بین پلتفرم‌ها را برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن میسر ساخته است. اما محدودیت‌های کروم بوک ازجمله نیاز به ارتباط اینترنت و نبود اپلیکیشن‌های پرطرفدار MacOS و ویندوز مثل مایکروسافت آفیس و فتوشاپ باعث شده که میزان کارایی این امکان در گوگل محدود باشد.

4-گیمینگ: اپل Arcade در مقابل گوگل Stadia

کدام بهتر است: به عوامل مختلفی بستگی دارد

با اپل Arcade می‌توانید روی دستگاه‌های آیفون، آیپد، مک و اپل تی وی (Apple TV) بازی کنید. جالب اینجاست که اپل در WWDC عنوان کرد که Arcade با دسته بازی DualShock 4 پلی‌استیشن و ایکس باکس وان اس (Xbox One S) کار می‌کند.

اما گوگل Stadia با استریم یا پخش کردن بازی‌ها سروکار دارد و هرجایی که مرورگر کروم باشد امکان بازی دارد. گوگل Stadia دسته بازی خودش را دارد و با دسته‌های شخص ثالث هم بازی می‌کند.

با توجه به اینکه Arcade اواخر سال جاری می‌آید و Stadia گوگل نیز در آبان ماه (نوامبر) رونمایی می‌شود، زمان زیادی برای بررسی دموی ویدیویی این سرویس‌ها نداریم اما با تمام این اوصاف و بر اساس بررسی‌ها پیشنهاد می‌کنیم که اگر از طرفداران بازی‌های کنسولی هستید و ارتباط اینترنتی قوی دارید، Stadia گوگل با سرویس دسته محور بهترین گزینه خواهد بود. اما اگر از آن بازی بازها و گیمرهای قهار نیستید و هر از گاهی در وقت آزاد با موبایلتان بازی می‌کنید، Arcade اپل برایتان مناسب‌تر است.

5-پیام‌رسانی و فیس تایم اپل یا پیام‌رسانی با گوگل هنگ اوت و Duo

کدام بهتر است: iOS 13

اپل تمام تمرکز بخش پیام‌رسانی‌اش را روی پیام‌ها و فیس تایم (FaceTime) گذاشته است که اپلیکیشن بی‌رقیبی برای چت تصویری و متنی است. ارتباطات در فیس تایم در مبدا و مقصد رمزنگاری می‌شوند. تبادل پیام‌دهی بین دستگاه‌های iOS و مک به‌صورت یکپارچه انجام می‌شود. همچنین برخی تصاویر میموجی (Memoji) قابلیت سفارشی‌سازی دارند.

facetime.jpg

گوگل انواع روش‌های مختلفی برای پیام‌دهی دارد؛ از Duo و گوگل هنگ اوت (Google Hangouts) برای تماس‌های صوتی و تصویری گرفته تا گوگل ویس (Google Voice) که صرفا برای تماس‌های صوتی است، Hangouts Meet و Chat برای ارتباطات کاری و اس ام اس برای نوشتن پیام کوتاه. شما می‌توانید با استفاده از وب‌سایت Hangouts در مک و دستگاه ویندوز خود برای ارسال پیام هم استفاده کنید؛ همچنین از طریق نسخه وب این اپلیکیشن هم می‌توانید به اس ام اس های متنی خود دسترسی داشته باشید. نسخه وب استفاده راحتی دارد اما بدون عیب هم نیست و به نظر می‌رسد که گاهی ارتباطش با نسخه موبایل این سرویس قطع می‌شود.

6-دستیار صوتی گوگل در مقابل دستیار صوتی اپل

کدام بهتر است: اندروید 10 بافاصله زیادی پیشرو است

google_assistant.jpg

اپل نخستین بار در سال 2011 با استفاده از سیری (Siri) سراغ استفاده از دستیار صوتی رفت، اما دستیار گوگل (Google Assistant) قدمت بیشتری دارد و سال‌ها است که اپل نتوانسته به گرد پای آن‌هم برسد. دستیار اپل در iOS 13 از صدای روبات جدید و چند حیله و ترفند در موارد مختلف استفاده می‌کند؛ مثل سرچ اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل WatchOS برای اپل واچ‌ها و قابلیت خواندن و پاسخ دادن به پیام‌ها از طریق ایرپادها (AirPod) و ایستگاه‌های رادیویی. iOS 13 چند میانبر سیری هم دارد.

با تمام این اوصاف، سیری به‌اندازه دستیار گوگل در تشخیص و درک صداها و دستورات صوتی مختلف حرفه‌ای و خوب نیست. همه‌چیز حول همین دستیار صوتی گوگل می‌چرخد و هر کاری که روی گوشی موبایلتان انجام می‌دهید با این دستیار ارتباط دارد؛ مثلا دستیار گوگل می‌تواند با نگاهی به تقویم و اکانت جیمیل، قرار ملاقات‌ آتی‌تان را به شما پیشنهاد کند.

تمام موبایل‌های اندرویدی مجهز به دستیار صوتی گوگل هستند؛ از گوگل هوم مینی (Google Home Mini) پنجاه دلاری و گوگل هوم مکس (Google Home Max) سیصد دلاری گرفته تا خودروهای اتومبیل که مجهز به ویژگی دستیار راننده (Assistant Driving Mode) هستند. گوگل اخیرا نیز در کنفرانس توسعه‌دهنده I/O انواع ویژگی‌های شخصی‌سازی گوگل اسیستانت را به نمایش گذاشته است.

سیری نیز در دستگاه‌های مجهز به iOS ،MacOS، WatchOS و HomePod قابل‌استفاده است. شورت کات‌های سیری امکان شخصی‌سازی را برای کاربر فراهم می‌کنند. با تمام این اوصاف هنوز هم دستیار صوتی اپل چندان مورد استقبال و توجه واقع نشده است چراکه پایگاه داده جستجوی محدودی دارد اما گوگل در حوزه جستجو فرمانروایی می‌کند.

7-کیبوردهای Swipe کردنی

کدام بهتر است: احتمالا اندروید

اگر به‌جای تایپ کردن برای نوشتن از Swipe استفاده می‌کنید (کشیدن) کیبورد قابل سوایپ در iOS 13 گزینه بسیار خوبی است؛ هرچند که اپل خیلی دیر به فکر این کار افتاده است. گوگل کیبورد قابل Swipe خاص خود به نام Gboard را دارد و بسیاری از موبایل‌های اندرویدی از سایر اپلیکیشن‌ها مثل SwiftKey به‌عنوان کیبوردهای مجازی پیش‌فرض خود استفاده می‌کنند.

iOS-13-Swipe-keyboard.gif

Gboard قابلیت‌های دوست‌داشتنی و زیادی دارد: امکان استفاده از تم‌های مختلف، استفاده از زبان‌های مختلف و به‌کارگیری ساده گیف‌ها. دمویی که اپل از تایپ QuickPath در کیبورد iOS 13 نشان داده نیز خوب به نظر می‌رسد اما در رقابت با Gboard گوگل راه به‌جایی نمی‌برد.

8-مسیردهی و اکسپلور

کدام بهتر است: اندروید 10

اپل مپ (Apple Maps) یکی از اپلیکیشن‌های مناسب برای پیدا کردن آدرس است. این شرکت در iOS 13 سراغ اعمال اصلاحات در اپل مپ رفته و اطلاعات مربوط به جاده‌ها و پیاده‌روها را بهتر و آدرس‌ها را دقیق‌تر کرده است. اپلیکیشن اپل مپ جدید نمای سه‌بعدی از مکان در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

Applemaps.gif

در مقابل، گوگل مپ (Google Maps) مدتی است که در کنار حالت سه‌بعدی مختص خودش به نام استریت ویو (Street View)، سایر ویژگی‌های مکان‌یابی اپل مپ را دارد. به‌علاوه بسیاری قابلیت‌های دیگر مثل به‌روزرسانی مکرر اپلیکیشن مپس و ادغام با سایر اپلیکیشن‌های مکان‌یابی مثل ویز (Waze) را دارد تا کاربر راحت‌تر به مقصد برسد. گوگل مپ پس از رسیدن به مقصد نیز همچنان کاربرد دارد: به‌این‌ترتیب که تب اکسپلور (Explore) گوگل مپ فهرستی از تمام رستوران‌ها و غذاخوری‌های اطراف محلی که پارک کردید را نیز در اختیارتان قرار می‌دهند.

باید زیاد مطالعه کنیم تا متوجه شویم هیچ نمی دانیم?️‍♂️

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 4 هفته بعد...
  • 5 ماه بعد...

قطعا اندروید :|

قابلیت ها و مشکلاتش از آی او اس خیلی کمتره

 

از نقاط قوت ios میشه به روون بودنش و تا پنج سال پشتیبانی اشاره کرد 

 

از نقاط قوت اندروید هم میشه به مشکلات کمتر و قابلیت های بیشتر اشاره کرد 

 

در ایران با توجه به تحریم ها اندروید صد درصد گزینه ی بهتری هستش

ولی در خارج از ایران ios هم بد نیستش

Originall.png

 

 

>---------------------------------------------------------------------------------<

======================================================================================

عین مابقی روانه ایم به کام مرگ رو این ریل نامرئی ما

نتیجه ی سلیقه و میل داوریم

نه مصرع اولیم، نه بیت آخریم

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 3 هفته بعد...
  • 1 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...

در هر صورت قوی ترین ios هستش 

برند بسیار قدرت مند و قوی داره 

از اندروید بهتره 

برای ما ایرانی ها خب اره تندروید کارایی هاش بیشتره ولی کشور های دیگه براشون اندروید هیچی نیست

rsz_5356237.png

Mepogent

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 3 هفته بعد...
  • 10 ماه بعد...

ios

                                             
                                     ?
        ?ArAsh.png?       
                                     
Multi Account        
          
?[DeaDShoT.png]?
           سرم تو لاکه ولی بیاد بیرون دهن خیلیا به فاکه....×                                                      
                                                                                                                                                                                                            ?                       
                                                                                                                                               
Pishro              ↻  ㅤㅤㅤ❚❚ㅤ ㅤ                

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید.
توجه: مطلب ارسالی شما پس از تایید مدیریت برای همه قابل رویت خواهد بود.

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   بازگردانی قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
  • اضافه کردن...