خب توی این تاپیک اومدیم تا توضیح بدیم که کار اصلی موتور چجوریه
یه اصطلاحی هست (مکش - تراکم - انفجار - خروج)
در واقع کار اصلی موتور همینه ولی بصورت خلاصه میخوام براتون توضیحش بدم
مکش: زمانی که سوپاپ های ورودی باز میشن و هوا و بنزین از پشت سوپاپ ها وارد سیلندر میشه و داخل سیلندر مخلوطی از هوا و بنزین جمع میشه
تراکم: اینجا سوپاپ های ورودی بسته میشن و میلنگ پیستون رو به سمت بالا هل میده وقتی که پیستون هل داده میشه بنزین و هوای وارد شده بصورت فشرده جمع میشن بالای سیلندر
انفجار: حالا که بنزین و هوا ترکیب شدن برق از سمت وایر ها به شمع منتقل میشه و شمع جرقه میزنه و انفجار رخ میده
خروجی: این مرحله مرحله پایانی هست که دوباره پیستون پایین میاد و سوپاپ های خروجی باز میشن تا دود خارج بشه
حالا فکر کنید زمانی که دور موتور به طور مثال ۶۰۰۰ هزار دور در دقیقه این چهار عمل اصلی چقدر سریع اتفاق میفتن و اینجاس که مهندسی موتور خودش رو جوری نشون میده تا حتی در دور ۶۰۰۰ هیچ مشکلی پیش نیاد
امیدوارم که این اطلاعات بدردتون بخوره